trams in Luxemburg 
kopfoto

Tram Luxemburg


[start] [geschiedenis] [lijnen] [materieel] [foto's] [museum] [links] [contact]
Deutsche Sprache Langue français English language Nederlandse taal

Rollend materieel

In de loop der jaren is op diverse momenten materieel aangeschaft. Natuurlijk bij het begin van de paardentram, en in 1908 bij de ombouw van paardentram naar electrische tram. Maar in de volgende jaren werd steeds weer een nieuwe, kleine serie trams aangeschaft. De oorzaak lag een enkele maal in het feit, dat de vervoersvraag groter werd, maar in de latere jaren met name omdat er sprake was van netuitbreiding.

Hieronder zijn de gegevens per tramserie samengevat. In de eerste tabel staan gegevens van de paardentrams, voor zover deze (mij) bekend zijn. De tweede tabel is van de electrische motorwagens, en de derde tabel van de aanhangrijtuigen.

paardentram
electrische tram
aanhangrijtuigen

Gegevens paardentram

(klik op een kleine foto om meer gegevens te zien)

1 - ?
? - 6 - ?

Paardentram : rijtuigen serie 1 - ?

Aantal gesloten rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 1

Nummer 1 - ?
Type gesloten
Jaar bouw 1876
In dienst 1876
Uit dienst1908

Paardentram : rijtuigen serie ? - 5-7 - ?

Aantal open rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 5 en een nummer 7

Nummer ? - 5-7 - ?
Type open
Jaar bouw 1876
In dienst 1876
Uit dienst1908

Gegevens motorrijtuigen electrische tram

(klik op een kleine foto om meer gegevens te zien)

1 - 6
7 - 8
9 - 10
11 - 12
13
14
15 - 18
19 - 21
22 - 25
26 - 27
28 - 29
30 - 31
32 - 34
35

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 1 - 6

Nummer 1-6
Type gesloten
Jaar bouw 1908
In dienst 1908
Uit dienst 1960
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 17
Vermogen (kW) 25
Gewicht (ton) 10,3

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 7 - 8

Nummer 7-8
Type gesloten
Jaar bouw 1909
In dienst 1909
Uit dienst 1960
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 17
Vermogen (kW) 25
Gewicht (ton) 10,4

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 9 - 10

Nummer 10 is in 1935 na een ongeval herbouwd door de TVL en hernummerd in nummer 35, zie aldaar.

Nummer 9-10
Type gesloten
Jaar bouw 1909
In dienst 1909
Uit dienst 1960
Herbouw TVL 1935 (nr.10)
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 18
Vermogen (kW) 25
Gewicht (ton) 10,8

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 11 - 12

Nummer 11-12
Type gesloten
Jaar bouw 1913
In dienst 1913
Uit dienst 1964
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 20
Vermogen (kW) 50
Gewicht (ton) 11,8

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 13

Nummer 13
Type gesloten
Jaar bouw 1913
In dienst 1913
Uit dienst 1960
Bouw mechanischWismar
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 20
Vermogen (kW) 37
Gewicht (ton) 11,8

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 14

Herbouw van aanhangrijtuig 107 (zie aldaar), ombouw naar electrisch motorrijtuig door TVL

Nummer 14
Type gesloten
Jaar bouw 1921
In dienst 1921
Uit dienst 1960
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 20
Vermogen (kW) 37
Gewicht (ton) 11,5

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 15

Gekocht van de Märkische Strassenbahn in Witten am Ruhr, uit de serie 111-130
Herbouw door TVL in 1931

Nummer 15-18
Type gesloten
Jaar bouw 1904
In dienst 1921
Uit dienst 1960
Herbouw TVL 1929/1931
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 14
Vermogen (kW) 25
Gewicht (ton) 9,3

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 19 - 21

Deze rijtuigen waren speciaal, in die zin, dat ze lager waren. Ze zijn speciaal gebouwd voor de nieuw geopende lijn naar Neudorf, waar ze dan ook meestal werden ingezet. Ze waren lager omdat ze een poort in de stadsmuren moesten passeren.

Nummer 19-21
Type gesloten
Jaar bouw 1923
In dienst 1923
Uit dienst 1953
Bouw mechanischGodarville
Bouw electrischBergmann
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 23
Vermogen (kW) 50
Gewicht (ton) 13,1

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 22 - 25

Nr.25 in 1935 herbouwd door TVL. In 1939 hernummerd in 36 (zie aldaar)

Nummer 22-25
Type gesloten
Jaar bouw 1924
In dienst 1924
Uit dienst 1940
Herbouw TVL 1935 (nr.25)
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 24
Vermogen (kW) 37
Gewicht (ton) 10,1

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 26 - 27

Nummer 26/27 in 1938/1934 herbouwd door TVL

Nummer 26-27
Type gesloten
Jaar bouw 1926
In dienst 1926
Uit dienst 1961
Herbouw TVL 1938
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischACEC
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 24
Vermogen (kW) 37
Gewicht (ton) 12.0

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 28 - 29

Nummer 28-29
Type gesloten
Jaar bouw 1926
In dienst 1926
Uit dienst 1964
Herbouw TVL 1934
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischACEC
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 30
Vermogen (kW) 50
Gewicht (ton) 13,5

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 30 - 31

Nr.30 tussen 1941-1946 herbouwd door TVL.
Nr.31 kreeg tussen 1941-1945 nummer DR ET 134-031. In 1946 herbouwd door TVL.

Nummer 30-31
Type gesloten
Jaar bouw 1928
In dienst 1928
Uit dienst 1961
Herbouw TVL 1941/1946
Bouw mechanischSLM Vilvoorde
Bouw electrischACEC
Zitplaatsen 28
Staanplaatsen 34
Vermogen (kW) 55
Gewicht (ton) 23,0

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 32 - 34

Nummer 32-34
Type gesloten
Jaar bouw 1931
In dienst 1931
Uit dienst 1964
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischACEC
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 31
Vermogen (kW) 50
Gewicht (ton) 14,6

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 35

Ex nr.10 (zie aldaar). Na ongeval in 1935 herbouwd in werkwagen met nummer 35.

Nummer 35
Type gesloten
Jaar bouw 1909
In dienst 1935
Uit dienst 1960
Herbouw TVL 1935
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Zitplaatsen -
Staanplaatsen -
Vermogen (kW) 25
Gewicht (ton) 10,5

Gegevens aanhangrijtuigen

(klik op een kleine foto om meer gegevens te zien)

101-102
103-104
105-107
108-114
115-118
119
120-122

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 101 - 102

Nummer 101-102
Type open
Jaar bouw 1908
In dienst 1908
Uit dienst ?
Bouw mechanischBusch-Bautzen
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 103 - 104

Al in 1908 ombouw van open rijtuig naar gesloten rijtuig

Nummer 103-104
Type open
Jaar bouw 1908
In dienst 1908
Uit dienst ?
Bouw mechanischBusch-Bautzen
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 105 - 107

Gebouwd als bestelling voor Turkije. Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog konden ze niet worden afgeleverd; in 1919 werden ze nog in nieuwstaat door de fabriek geleverd aan TVL.

Nummer 105-107
Type gesloten
Jaar bouw 1914
In dienst 1919
Uit dienst ?
Bouw mechanischWismar
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 108 - 114

Nummers 112-114 niet-vrijwillig verkocht aan ASEA in Aken. Daar kwamen ze in dienst onder nummers 802, 801, 800. Bij ASEA uit dienst in 1959.

Nummer 108-114
Type gesloten
Jaar bouw 1924
In dienst 1924
Uit dienst 1940 / ?
Bouw mechanischNivelles
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 115 - 118

In 1930 overgenomen van de tram in Völkingen uit de serie 51-68

Nummer 115-118
Type gesloten
Jaar bouw 1909
In dienst 1930
Uit dienst ?
Bouw mechanischMAN
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuig 119

Nummer 119
Type gesloten
Jaar bouw 1930
In dienst 1930
Uit dienst ?
Bouw mechanischSchöndorf / SLM
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 120 - 122

Nummer 120-122
Type gesloten
Jaar bouw 1935-1941
In dienst 1935-1941
Uit dienst ?
Bouw mechanischTVL
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

 



Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee