trams in Luxemburg 
kopfoto

Tram Luxemburg


[start] [geschiedenis] [lijnen] [materieel] [foto's] [museum] [links] [contact]
Deutsche Sprache Langue français English language Nederlandse taal

Rollend materieel

In de loop der jaren is op diverse momenten materieel aangeschaft. Natuurlijk bij het begin van de paardentram, en in 1908 bij de ombouw van paardentram naar electrische tram. Maar in de volgende jaren werd weer een nieuwe, kleine serie trams aangeschaft. De oorzaak lag een enkele maal in het feit, dat de vervoersvraag groter werd, maar in de latere jaren met name omdat er sprake was van netuitbreiding.

De nummering van het rollend materieel bij de TVL is tamelijk verwarrend. Na afvoer van een bepaald tramrijtuig werd het vrijgekomen nummer gebruikt voor herbouw van trams, wat vaak neerkwam op vrijwel volledige nieuwbouw. Een chassis werd gekocht, apparatuur werd van oude trams herbruikt, en een nieuwe carrosserie werd op het nieuwe chassis gebouwd. Daarmee ontstond een vrijwel nieuw tramrijtuig. Deze methode is toegepast zowel bij de motorrijtuigen als bij de aanhangrijtuigen.

Hieronder zijn de gegevens per tramserie samengevat. In de eerste tabel staan gegevens van de paardentrams, voor zover deze (mij) bekend zijn. De tweede tabel is van de electrische motorwagens, en de derde tabel van de aanhangrijtuigen.

paardentram
electrische tram
aanhangrijtuigen
 

Gegevens paardentram

Serie 1-? - Serie ?-5-7-?

 

Paardentram : rijtuigen serie 1 - ?

Aantal gesloten rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 1

Nummer 1 - ?
Type gesloten
Jaar bouw 1876
In dienst 1876
Uit dienst1908
naar boven

 

Paardentram : rijtuigen serie ? - 5-7 - ?

Aantal open rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 5 en een nummer 7

Nummer ? - 5-7 - ?
Type open
Jaar bouw 1876
In dienst 1876
Uit dienst1908

Number 7 has been rebuilt in 1964, serving the last ride of the electric tram. It is now included in the stock of the museum.

naar boven
 

Gegevens motorrijtuigen electrische tram

Nummers:
[1-8] - [9-10] - [11-12] - [13] - [14] - [15-18] - [19-21] - [22-25] - [26-27] - [28-29] - [30-31] - [32-34] - [35] - [36]
[10II] - [15II-16II] - [17II-18III] - [27II] - [25II] - [26II] - [30III-31II] -

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 1 - 6

In dienst in 1908 en 1909. Tussen 1935 en 1937 grote ombouw, nieuw onderstel, drie ramen (i.p.v. 6 ramen zoals bij de bouw), nieuw interieur. Inzet voornamelijk op de stadslijnen. Alle zijn in dienst gebleven tot de opheffing van de stadslijnen in 1960.
Nummer 1-6
Type gesloten
Jaar bouw 1908
In dienst 1908
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,25 m
Breedte 2,10 m
Hoogte 3,45 m
Assen 2
Gewicht (ton) 10,3 (1)
Vermogen (kW) 25
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 17

(1) Na ombouw was het gewicht 9,3 ton
In dienst:
  - nr.1-6: 1908
  - nr.7-8: 1909
Ombouw (3 ramen, gesloten kast):
  - nr.1: 1937
  - nr.2: 1935
  - nr.3: 1936
  - nr.4: 1936
  - nr.5: 1935
  - nr.6: 1937
  - nr.7: 1936
  - nr.8: 1935
Uit dienst:
  - nr.1-8: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 9 - 10

In dienst in 1910. In 1934 grote ombouw, nieuw onderstel, drie ramen (i.p.v. 6 ramen zoals bij de bouw), nieuw interieur. Inzet voornamelijk op de stadslijnen.

Na afbraak zijn er door de TVL nieuwe motorrijtuigen gebouwd met dezelfde nummers. Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen van oudere tramrijtuigen.
Zie elders voor nr.10II

Nummer 9-10
Type gesloten
Jaar bouw 1910
In dienst 1910
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,03 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 10,85
Vermogen (kW) 2 x 25
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 18

Ombouw (3 ramen, gesloten kast):
  - nr.9: 1934
  - nr.10: 1934
Uit dienst:
  - nr.9: 1958
  - nr.10: 1935 (ombouw in mw 35, inzet daarna als werkwagen)

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 10II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nr.10.

Nummer 10II
Type gesloten
Jaar bouw 1935
In dienst 1935
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischACEC
Lengte 10,4 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) 15,2
Vermogen (kW) 2 x 60
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 39

Uit dienst:
  - nr.10II: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 11 - 12

In dienst in 1913. Ze zijn ontstaan na ombouw van ahw 105 en 106 welke in 1910 waren gebouwd (zie aldaar). Grote verbouwing in 1950. Ze werden voornamelijk ingezet op de lijnen 10 en 12.
Nummer 11-12
Type gesloten
Jaar bouw 1910/1913
In dienst 1913
Bouw mechanischWismar / TVL
Bouw electrischSiemens
Lengte 9,35 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 11,8
Vermogen (kW) 2 x 26
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 20

Ombouw (modernisering):
  - nr.11-12: 1950
Uit dienst:
  - nr.11-12: 1964

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 13

Nummer 13
Type gesloten
Jaar bouw 1913
In dienst 1913
Bouw mechanischWismar
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,42 m
Breedte 2,12 m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 11,8
Vermogen (kW) 2 x 37
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 30

Uit dienst:
  - nr.13: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 14

Herbouw van aanhangrijtuig 107 welke in 1913 was gebouwd (zie aldaar). Grote verbouwing (nieuw onderstel) in 1933.

Nummer 14
Type gesloten
Jaar bouw 1913 / 1921
In dienst 1921
Bouw mechanischWismar / TVL
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,42 m
Breedte 2,12 m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 11,5
Vermogen (kW) 2 x 37
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 30

Uit dienst:
  - nr.14: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 15 - 18

Gekocht van de Märkische Strassenbahn in Witten am Ruhr, uit de serie 111-130. Inzet voornamelijk op de steile lijn naar Neudorf met daarin een laag spoorwegviaduct.

Na afbraak zijn er door de TVL nieuwe motorrijtuigen gebouwd met dezelfde nummers. Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen van oudere tramrijtuigen.
Zie elders voor nrs.15II-16II
Zie elders voor nrs.17II-18III

Nummer 15-18
Type gesloten
Jaar bouw 1900
In dienst 1921
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischSiemens
Lengte 7,37 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 9,3
Vermogen (kW) 2 x 25
Zitplaatsen 16
Staanplaatsen 22

Uit dienst:
  - nr.15: 1933
  - nr.16: in 1931 hernummerd in 18II, in 1933 uit dienst
  - nr.17: 1933
  - nr.18: 1933

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 15II - 16II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.15-16.

Nummer 15II-16II
Type gesloten
Jaar bouw 1931
In dienst 1931
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,24 m
Breedte 2,05 m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) 9,75
Vermogen (kW) 2 x 25
Zitplaatsen 18 / 16
Staanplaatsen 30 / 22

Uit dienst:
  - nr.15II: 1960
  - nr.16II: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 17II - 18III

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.17-18.
Motorwagen 17 in 1939 herbouwd na zwaar ongeval.

Nummer 17II-18III
Type gesloten
Jaar bouw 1932
In dienst 1933
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischSiemens
Lengte ? m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) ?
Vermogen (kW) ?
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.17II: 1960
  - nr.18III: 1960

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 19 - 21

Deze rijtuigen waren speciaal, in die zin, dat ze lager waren. Ze zijn speciaal gebouwd voor de nieuw geopende lijn naar Neudorf, waar ze dan ook meestal werden ingezet. Ze waren lager omdat ze een poort in de stadsmuren moesten passeren.

Nummer 19-21
Type gesloten
Jaar bouw 1923
In dienst 1923
Bouw mechanischGodarville
Bouw electrischBergmann
Lengte 9,31 m
Breedte 2,10 m
Hoogte 3,30 m
Assen 2
Gewicht (ton) 13,3
Vermogen (kW) 2 x 50
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 28

Ombouw door TVL:
  - nr.19: 1948
  - nr.21: 1937 en 1949
Uit dienst:
  - nr.19: 1955
  - nr.20: 1955
  - nr.21: 1955

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 22 - 25

Nummer 22-25
Type gesloten
Jaar bouw 1924
In dienst 1924
Uit dienst 1940
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischSiemens
Lengte 8,8 m
Breedte 2,15 m
Hoogte 3,44 m (1)
Assen 2
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 24
Gewicht (ton) 10,6
Vermogen (kW) 2 x 37

(1) Nr.24 was slechts 3,28 m hoog, dit omdat deze reservewagen werd voor de lijn naar Neudorf, waar deze een laag viaduct moest passeren.
Uit dienst:
  - nr.22: 1937
  - nr.23: 1955
  - nr.24: 1955
  - nr.25: 1943 (hernummerd in mw 36, daarna inzet als werkwagen)

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 25II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.25.

Nummer 25II
Type gesloten
Jaar bouw 1939
In dienst 1939
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischACEC
Lengte 10,96 m
Breedte 2,12 m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) ?
Vermogen (kW) 2 x 37
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.25II: 1961

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 26 - 27

Rijtuigen met speciaal onderstel type Kamp, twee maal een draaistel met één as, gekoppeld door kruiselings aangebrachte koppelstangen.
Zie elders voor nr.26II

Nummer 26-27
Type gesloten
Jaar bouw 1926
In dienst 1926
Uit dienst 1961
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischACEC
Lengte ? m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2 x 1
Gewicht (ton) 12.0
Vermogen (kW) 37
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 24

Uit dienst:
  - nr.26: 1938
  - nr.27: 1933
Motorrijtuig 26 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 26II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.26.

Nummer 26II
Type gesloten
Jaar bouw 1938
In dienst 1938
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischACEC
Lengte 10,68 m
Breedte 2,1 m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) 14
Vermogen (kW) 2 x 50
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.26II: 1964

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuig 27II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.27.

Nummer 27II
Type gesloten
Jaar bouw 1934
In dienst 1934
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischSiemens
Lengte 10,7 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) 13,8
Vermogen (kW) 2 x 37
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 45

Uit dienst:
  - nr.27II: 1961

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 28 - 29

Rijtuigen met speciaal onderstel type Kamp, twee maal een draaistel met één as, gekoppeld door kruiselings aangebrachte koppelstangen.

Nummer 28-29
Type gesloten
Jaar bouw 1926
In dienst 1926
Bouw mechanischNivelles
Bouw electrischACEC
Lengte 11,1 m
Breedte 2,48 m
Hoogte 3,28 m
Assen 2 x 1
Gewicht (ton) 13,5
Vermogen (kW) 2 x 50
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 30

Uit dienst:
  - nr.28-29: 1964

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 30 - 31

Zware trams, speciaal bedoeld om wagens van de Vicinal baan (uit Echternach) door te voeren over de Limpertsberg naar de stad en het station.
De opbouw was een voorste aangedreven as, dan een loopdraaistel, en vervolgens weer een aangedreven as. Het loopdraaistel diende een betere geleiding in bochten.
Ze kregen in 1941 nummers DR ET 134-030 en 134-031, en kort daarna DR ET 199-01 en 199-02. In 1945 weer terug naar oude nummers 30 en 31.

Nummer 30-31
Type gesloten
Jaar bouw 1928
In dienst 1928
Bouw mechanischSLM Vilvoorde
Bouw electrischACEC
Lengte 10,42 m
Breedte ? m
Hoogte 3,28 m
Assen 1+2+1
Gewicht (ton) 23,0
Vermogen (kW) 2 x 55
Zitplaatsen 28
Staanplaatsen 38

Uit dienst:
  - nr.30: 1944
  - nr.31: 1945

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 30III - 31II

Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.30-31.

Nummer 30III-31II
Type gesloten
Jaar bouw 1946/1947
In dienst 1946/1947
Bouw mechanischTVL
Bouw electrischACEC
Lengte ? m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 2
Gewicht (ton) ?
Vermogen (kW) ?
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.30III: 1961
  - nr.31II: 1961
Wagen 31 verkocht aan kruitfabriek in Kockelscheuer, aldaar sloop in 1983.

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : rijtuigen serie 32 - 34

Inzet voornamelijk op lijn 10
Nr.34 was de motorwagen die de laatste rit verzorgde bij het afscheid in 1964.

Nummer 32-34
Type gesloten
Jaar bouw 1931
In dienst 1931
Bouw mechanischUerdingen
Bouw electrischACEC
Lengte ? m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) 14,6
Vermogen (kW) 50
Assen 2
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 31

Uit dienst:
  - nr.32: 1964 (tot 1978 wagenbak in speeltuin in Helmsingen)
  - nr.33: 1964 (tot 1978 wagenbak in speeltuin in Helmsingen)
  - nr.34: 1964.
MOtorrijtuig 34 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : motorwagen 35

In 1935 omgebouwd uit motorwagen 10 (na ongeval). Zie voor gegevens bij de serie 9-10. Gebruikt als werkwagen. Uit dienst in 1955.

naar boven

 

Motorrijtuigen electrische tram : motorwagen 36

In 1947 hernummerd uit mw 25. Van 1943 tot 1947 droeg deze nog het nummer 30II. Zie voor de gegevens bij de serie 22-25. Gebruikt als pilot-wagen voor treinen van de Charly lijn (uit Echternach) die met stoomlocomotief werden doorgevoerd naar het station. Uit dienst in 1954.

naar boven
 

Gegevens aanhangrijtuigen

Nummers:
[101-104] - [105-107] - [108-111] - [112-114] - [115-118] - [119] - [120] - [121-122]
[101II-104II] - [105II-107II] - [114II] - [115II-118II]

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 101 - 104

De wagens waren wat eerder afgeleverd dan de opening van de elektrische tram. Na hersporing naar normaalspoorbreedte werden ze nog enkele maanden ingezet als aanhangrijtuig voor de paardentram. Na opening van de elektrische tram werden ze weer herspoord naar meterspoor.

Nummer 101-104
Type open
Jaar bouw 1908
In dienst 1908
Lengte 7,33 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Bouw mechanischBusch-Bautzen
Gewicht (ton) ?
Zitplaatsen 20
Staanplaatsen 14

Uit dienst:
  - nr.101: 1933
  - nr.102: 1933
  - nr.103: 1933
  - nr.104: 1933

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 101II - 104II

Eigen bouw door TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 101-104

Nummer 101II-104II
Type gesloten
Jaar bouw 1933
In dienst 1933
Lengte 8,87 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Bouw mechanischTVL
Gewicht (ton) ?
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 30

Uit dienst:
  - nr.101II: 1964
  - nr.102II: 1964
  - nr.103II: 1964
  - nr.104II: 1964
Onderdelen van mw 103 (chassis) zijn gebruikt voor nabouw (in 1964) van paardentramrijtuig 7.

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 105 - 107

Nummer 105-107
Type gesloten
Jaar bouw 1910
In dienst 1910
Lengte 9,35 m
Breedte 2,10 m
Hoogte 3,41 m
Bouw mechanischWismar
Gewicht (ton) 6,3
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.105: 1913   (ombouw naar motorwagen 11)
  - nr.106: 1913   (ombouw naar motorwagen 12)
  - nr.107: 1921   (ombouw naar motorwagen 14)

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 105II - 107II

Gebouwd als bestelling voor Turkije. Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog konden ze niet worden afgeleverd; in 1919 werden ze nog in nieuwstaat door de fabriek geleverd aan TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 105-107

Nummer 105II-107II
Type gesloten
Jaar bouw 1914
In dienst 1920
Lengte 8,56 m
Breedte 2,16 m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) 5,2
Bouw mechanischWismar
Zitplaatsen 15
Staanplaatsen 29

Uit dienst:
  - nr.105II: 1960
  - nr.106II: 1960
  - nr.107II: 1960

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 108 - 111

Nummer 108-114
Type gesloten
Jaar bouw 1924
In dienst 1924
Lengte 8,65 m
Breedte 2,15 m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) 5,8
Bouw mechanischNivelles
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 24

Uit dienst:
  - nr.108: 1960
  - nr.109: 1960
  - nr.110: 1960
  - nr.111: 1960

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 112 - 114

Nummer 108-114
Type gesloten
Jaar bouw 1924
In dienst 1924
Lengte 9,18 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) ?
Bouw mechanischNivelles
Zitplaatsen 18
Staanplaatsen 30

In de Tweede Wereldoorlog verkocht aan ASEAG (trambedrijf in Aken, Duitsland). Aldaar pas in dienst in 1951 met nummers 802, 801, 800. Uit dienst en sloop in 1959
Uit dienst:
  - nr.112: 1943
  - nr.113: 1943
  - nr.114: 1943
Rijtuig 112 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen 114II

Eigen bouw door TVL. Ze kreeg het nummer van recent afgevoerde 114.

Nummer 114II
Type gesloten
Jaar bouw 1951
In dienst 1951
Lengte 8,08 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) 5
Bouw mechanischTVL
Zitplaatsen 16
Staanplaatsen 42

Uit dienst:
  - nr.114II: 1961

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 115 - 118

In 1930 overgenomen van de tram in Völkingen (Duitsland) uit de serie 51-68

Nummer 115-118
Type gesloten
Jaar bouw 1909
In dienst 1930
Lengte 7,5 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Gewicht (ton) ?
Bouw mechanischMAN
Zitplaatsen ?
Staanplaatsen ?

Uit dienst:
  - nr.115: 1936
  - nr.116: 1936
  - nr.117: 1936
  - nr.118: 1936

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuigen serie 115II - 118II

Eigen bouw door TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 115-118. In dienst nrs 115 en 117 in 1936, nrs 116 en 118 in 1938

Nummer 115II-118II
Type gesloten
Jaar bouw 1936/1938
In dienst 1936/1938
Lengte 8,12 m
Breedte 2,1 m
Hoogte 3,07 m
Gewicht (ton) ?
Bouw mechanischTVL
Zitplaatsen 16
Staanplaatsen 42

Uit dienst:
  - nr.115II: 1961
  - nr.116II: 1960
  - nr.117II: 1960
  - nr.118II: 1960

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuig 119

Nummer 119
Type gesloten
Jaar bouw 1931
In dienst 1931
Lengte 10,77 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) 8,05
Bouw mechanischSchöndorf / SLM
Zitplaatsen 24
Staanplaatsen 48

Uit dienst:
  - nr.119: 1957

naar boven

 

Aanhangrijtuig : rijtuig 120

Nummer 120
Type gesloten
Jaar bouw 1935
In dienst 1935
Lengte 10,6 m
Breedte ? m
Hoogte ? m
Assen 3
Gewicht (ton) 7,65
Bouw mechanischTVL
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 50

Uit dienst:
  - nr.120: 1964 (eerst nog als verblijfswagen op camping, later sloop).

naar boven

 

Aanhangrijtuig : serie 121-122

Nummer 121-122
Type gesloten
Jaar bouw 1938/1941
In dienst 1938/1941
Lengte 10,6 m
Breedte 11,8 m
Hoogte 2,16 m
Assen 3
Gewicht (ton) 6,7
Bouw mechanischTVL
Zitplaatsen 22
Staanplaatsen 58

Uit dienst:
  - nr.121: 1964
  - nr.122: 1964
Wagen 121 eerst naar Amutra (Schepdaal, België), later naar trammuseum in de stad Luxemburg

naar boven
 


Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee