trams in Luxemburg 
kopfoto

Tram Luxemburg


[start] [geschiedenis] [lijnen] [materieel] [foto's] [museum] [links] [contact]
Deutsche Sprache Langue français English language Nederlandse taal

Lijnennet

kruispunt
kruispunt

Links bovenaan zien we een tekening van het netwerk van de tram in de stad Luxemburg. Het geeft de situatie weer in de hoogtijdagen, zeg maar net voor 1940.

Met normale lijnen is het netwerk van de TVL aangegeven. Twee lijnen naast elkaar betekent, dat de lijn daar dubbelspoor was. Zoals u kunt zien was het netwerk op enkele uitzonderingen na, vrijwel geheel enkelsporig.

Er is tweemaal een streeplijn te zien; dat zijn de buurttramlijnen naar Echternach en naar Remich.

Zoals we in de tekening kunnen zien, was het netwerk van de TVL sterk gericht op de verbinding tussen het station en het centrum. Lijn 6 kwam vlakbij het station, en verder deden alle lijnen, met uitzondering van lijn 9 en 10, het station aan. En alle lijnen kwamen toch wel ergens in de buurt van het centrum, hetzij bij Parc, hetzij op de Place Guilaume II.

Rechts bovenaan staat een plattegrond van het centrum. Vrijwel alle lijnen kwamen wel ergens in het centrum. De lijn was overal enkelspoor, met hier en daar inhaalsporen. Alleen een klein stukje in het hart van het centrum zou je als dubbelspoor kunnen bezien; de ene richting ging het via de Rue de l'Eau, en de andere richting ging het via de Rue de la Reine en de Rue du Fossé.

 

Details

Hieronder wordt iedere lijn in detail besproken. Eerst de paardentram, en vervolgens de lijnen van de electrisch tram per lijn:

[ paardentram ]     Gare - Parc - Centre - Porte Neuve
 
[ lijn 1 ]     Gare - Parc - Centre - Gare
[ lijn 2 ]     Gare - Centre - Parc - Gare
[ lijn 3 ]     Gare - Parc - Limpertsberg - Gare
[ lijn 4 ]     Gare - Centre - Limpertsberg
[ lijn 5 ]     Gare - Centre - Parc - Limpertsberg - Centre - Gare
[ lijn 6 ]     Gare - Parc - Centre - Bonnevoie
[ lijn 7 ]     Bonnevoie - Centre - Parc - Bonnevoie (tot 1927)
[ lijn 8 ]     Bonnevoie - Parc - Centre - Bonnevoie (tot 1927)
[ lijn 9 ]     Centre - Neudorf
[ lijn 10 ]   Centre - Eich - Dommeldange - Heisdorf
[ lijn 11 ]   Gare - Parc - Merl
[ lijn 12 ]   Gare - Parc - Rollingergrund - Eich
 

Paardentram : Gare - Parc - Centre - Porte Neuve

Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Grand Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare

21.01.1874Opening (tot Grand Rue)
24.08.1874Verlenging tot Porte Neuve
27.06.1908Exploitatie via nieuwe lijn over Pont Adolphe
01.08.1908Stopzetting
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 1 : Gare - Parc - Centre - Gare

(tot 1925: groene lijn)

Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Grand Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare

01.08.1908Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 1
07.09.1959Opheffing
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 2 : Gare - centre - Parc - Gare

(tot 1925: rode lijn)

Traject : Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Avenue de la Porte Neuve -Rond-Point - Boulevard de la Foire - Rue Joseph II - Avenue Montery - Avenue de la Liberté - Gare

01.08.1908Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 2
1931Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur
07.07.1957Opheffing
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 3 : Gare - Parc - Limpertsberg - Gare

Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Avenue Monterey - Place Joseph II - Chapelle - Rond-Point - Chapelle - Place Joseph II - Avenue Monterey - Avenue de la Liberté - Gare

01.01.1925Opening
1931Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur
07.07.1957Opheffing
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 4 : Gare - Centre - Limpertsberg

(tot 1925: witte lijn)

Traject : Gare - Avenue de la Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Rue Aldringen - Avenue Monterey - Rue Joseph II - Chapelle - Avenue de la Faïencerie - Boulevard de la Foire - Avenue de la Porte Neuve - Grand-Rue - Rue de la Reine - passerelle - Gare (tot 1.1.1925)

Traject : Gare - Avenue de la Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Avenue de la Porte-Neuve - Rond-Point - Dépot - Avenue de la Faïencerie - Boulevard de la Foire - Avenue de la Porte-Neuve - Grand-Rue - Avenue de la Gare - Gare (vanaf 1.1.1925)

01.08.1908Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 4 (en route-wijziging)
09.1928Verlegging route Aldringen naar Boul.Royal
1931Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur
09.07.1960Opheffing
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 5 : Gare - Centre - Parc - Limpertsberg - Centre - Gare

(tot 1925: gele lijn)

Traject : Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Rue Aldringen - Avenue Monterey - Rue Joseph II - Chapelle - Avenue de la Faïencerie - Rue Ermesinde - Avenue Victor Hugo - Avenue de la Porte-Neuve - Grand-Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare

01.08.1908Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 5
09.1928Verlegging route Aldringen naar Boul.Royal
1931Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur
07.09.1959Opheffing
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 6 : Gare - Hollerich - Parc - Centre - Bonnevoie

(tot 1925: Linie Hollerich)

Traject : Gare - Hollerich Ets.Paul Wurth - Hollerich Eglise - Route d'Esch - Avenue Monterey - Poste - Grand-Rue - Rue de la Reine - Avenue de la Gare - Gare (tot 1927)

Traject : Gare - Hollerich Ets.Paul Wurth - Hollerich Eglise - Route d'Esch - Avneue Monterey - Poste - Grand-Rue - Rue de la Reine - Avenue de la Gare - Route de Bonnevoie - Bonnevoie (vanaf 1927)

02.09.1923Opening tot Av.Monterey
01.01.1925Hernummerd in lijn 6
?Opening van Av.Monterey tot Gare
01.04.1927Samenvoeging met route lijn 7 en 8
26.07.1931Opening Paul Wurth - Gare
11.04.1938Verlenging Bonnevoie (Cimetière - Rue de Wiltz, 85 meter)
1942Opheffing Paul Wurth - Gare (rails verwijderd in 1948)
01.09.1955Opheffing (Hollerich - Av.Monterey)
07.09.1959Opheffing (Av.Monterey - Bonnevoie)
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 7 : Gare - Centre - Bonnevoie

(tot 1925: Linie Bonnevoie)

Traject : Bonnevoie - Rue de Bonnevoie - Avenue de la Gare - Passerelle - Rue de la Reine - Grand-Rue - Avenue de la Liberté - Rue Sigefroid - Rue de Bonnevoie - Bonnevoie

(hetzelfde traject als lijn 8, maar in de andere richting)

10.05.1924Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 7
01.04.1927 Opheffing (opgenomen in lijn 6)
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 8 : Gare - Centre - Bonnevoie

Traject : Bonnevoie - Rue de Bonnevoie - Rue Sigefroid - Avenue de la Liberté - Grand-Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Avenue de la Gare - Rue de Bonnevoie - Bonnevoie

(hetzelfde traject als lijn 7, maar in de andere richting)

10.05.1925Opening
01.04.1927 Opheffing (opgenomen in lijn 6)
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 9 : Centre - Neudorf

(tot 1925: Linie Neudorf)

Traject : Rue de la Boucherie - Clausen - Brasserie H.Funck - Neudorf Eglise - Neudorf Terminus

16.07.1923Opening
01.01.1925Hernummerd in lijn 9
01.04.1952Opheffing (Neudorf Rue de Grunewald - Neudorf Terminus)
01.05.1952Opheffing (Brauerei Henri Funk - Neudorf Rue de Grunewald)
12.05.1952Opheffing (Imprimerie Heck - Brauerei Henri Funk)
31.10.1952Opheffing (Luxemburg - Imprimerie Heck)
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 10 : Centre - Eich - Dommeldange - Heisdorf

(tot 1925: Linie Beggen)

Traject : Place du Théatre - Eich - Dommeldange - Beggen - Bereldange - Walferdange - Heisdorf

26.12.1913Opening deel tot Dommeldange
1920Verlenging richting Beggen (1500 meter)
01.05.1922Opening deel van Dommeldange tot Beggen
01.01.1925Hernummerd in lijn 10
1928Opening verbinding Rue Willy Goergen (voor remiseritten)
04.10.1930Opening deel van Beggen tot Heisdorf
05.09.1964Opheffing

Opm.: Het gedeelte van Beggen tot Heisdorf was in 1922 al gereed, maar wegens meningsverschillen met de gemeente Walferdange werd het pas in 1930 in gebruik genomen.

Opm.: Dit was de laatste tramlijn die in Luxemburg reed.

plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 11 : Gare - Parc - Merl

Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Avenue Monterey - Merl - Merl Terminus

14.2.1926Opening (traject Av.Monterey - Merl)
15.01.1928 Opening (traject Gare - Av.Monterey)
09.10.1934 Opening (traject Merel - Merl Terminus)
15.09.1960 Opheffing (Merl Rue St.Hubert - Merl Terminus)
01.05.1961 Opheffing (Gare - Merl Rue St.Hubert)
plattegrond

[ top ] [ index ]

 

Lijn 12 : Gare - Parc - Rollingergrund - Eich

Traject : Avenue de l'Arsenal - Rollingergrund - Eich

19.04.1904Opening (lijn Vicinal)
17.09.1928Opening (traject Av.de l'Arsenal - Eich) (enkele trams per dag)
14.01.1929Opening (traject Av.de l'Arsenal - Eich) (regulier tramverkeer)
11.09.1931Opening (traject Gare - Av.de l'Arsenal)
12.06.1954Sluiting Vicinal Dommeldange-Echternach (personen)
12.1954Sluiting Vicinal Dommeldange-Echternach (goederen)
09.05.1955Opheffing elektrische dienst
plattegrond

[ top ] [ index ]



Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee