Tram in Luxemburg 
kopfoto

Tram Luxemburg


[start] [geschiedenis] [lijnverloop] [materieel] [funiculaire] [foto's] [links] [contact]
Deutsche Sprache Langue français English language Nederlandse taal

Geschiedenis

paardentram

Al sinds het jaar 1875 waren er in de stad Luxemburg tramlijnen. Eerst een paardentram; later was dat een electrische tram. In de jaren '50 van de vorige eeuw wilde men met de moderne tijd megaan. Een tram was ouderwets, lag in de weg. Je kon beter met de auto gaan, dat was moderner. En dus werd de laatste tram in de stad in 1964 naar het museum gebracht.

electrische tram

Maar al snel kwam men tot de ontdekking dat auto's en autobussen ook niet alles was. Files, druk auto- en busverkeer en bijbehorende luchtverontreiniging werden steeds meer een probleem. Vandaar dat men toch weer ging nadenken over een tramlijn in de stad. Maar dan een moderne tramlijn.

Vele plannen werden gemaakt. Vele plannen kwamen op de tekentafel en bleven daar vervolgens op liggen. Bezwaren waren er vooral tegen de lelijke bovenleiding die in het centrum van de stad zou komen te hangen.

nieuwe tram

Rond 2010 waren de plannen toch zover gevorderd, dat met de aanleg kon worden begonnen. Voor het probleem van de lelijke bovenleiding had men een oplossing gevonden. Moderne trams kunnen worden uitgerust met een accu, die onder de draad wordt opgeladen. Op het plateau van de Kirchberg zou de tram onder bovenleiding rijden. En in het centrum zou de tram dan van deze ingebouwde accu gebruik kunnen maken.

Het eerste stuk werd geopend in december 2017. Het betrof het traject over het plateau van Kirchberg vanaf de Pont Adolphe (die grote rode brug over het dal van de Alzette) tot bij het meest oostelijke punt bij de Luxexpo, waar ook de remise zou komen.

Op 27 juli 2018 werd de lijn aan de kant van het centrum verder doorgetrokken over de Pont Adolphe tot op de Limpertsberg bij de halte Etoile. En op 13 december 2020 werd het stuk tussen Etoile en het station geopend. In 2017 werd besloten, dat de lijn in de toekomst ook wordt verlengd naar Bonnevoie, Howald en Gaasperich.

 



Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee