Fabrieken van stoomtramlocomotieven
krupp

De firma Krupp was opgericht in 1811 door Friedrich Krupp. Men begon in Essen met een fabriek voor gietijzer. De fabriek groeide sterk, en als gevolg van de Duitse tolunie werd de fabriek een vooraanstaande fabriek. Naast diverse gietijzeren producten richtte men zich ook op de bouw van (gietijzeren) kanonnen voor de oorlogsindustrie. In de Eerste Wereldoorlog produceerde men op grote schaal oorlogsmaterieel.

Na de Eerste Wereldoorlog werd de fabriek door de geallieerden ontmanteld en werd de productie van oorlogsmaterieel verboden. Omdat men al ervaring had met gietijzeren spoorwegonderdelen (rails, wielassen) besloot men zich toe te leggen op spoorwegvoertuigen. In 1919 werd de afdeling locomotiefbouw opgericht, en al in hetzelfde jaar werd de eerste stoomlocomotief geleverd aan de Pruisische spoorwegen. Krupp Lokomotivbau heeft zich ontwikkel tot een vooraanstaande firma op het gebied van stoomlocomotieven, en later elektrische railvoertuigen.

Ook in de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek zwaar beschadigd. Maar ook hier werd de fabriek in Essen weer opnieuw opgebouwd.

In de zestiger jaren ging de fabriek samen onder de naam Krupp MaK Maschinenbau, weer later (1994) ging de fabriek verder onder Siemens Schienenfahrzeugtechnik en Siemens Duwag Schienenfahrszeuge. In 1997 werd de productie van locomotieven in Essen stopgezet.

Geleverde stoomtramlocomotieven

Deze fabriek heeft de volgende stoomtramlocomotieven geleverd aan Nederlandse stoomtrambedrijven: