Veerboten en veerponten
in Nederland
Veerboten in Nederland

Lokatie : Vlissingen - Breskens

  (Ze13)
 Over : Westerschelde
 Soort : Fiets-/Voetveer
 Opmerking : Bij deze relatie zijn alle veerboten van de PSD vermeld. Deze voeren op de relatie Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Borsele-Terneuzen-Hansweert, Perkpolder-Kruiningen, Veere-Kamperland, Kats-Zierikzee en Kortgene-Wolphaartsdijk
 Websites : www.westerscheldeferry.nl
rondjepontje.nl
www.voetveren.nl/Ze13

Beschrijving

Het veer Vlissingen-Breskens is ťťn van de oudste veerdiensten in Zeeland. Heel vroeger werd dit veer uitgevoerd door particulieren, maar nadat aannemer Dronkers enkele jaren het veer exploiteerde werd door de provincie Zeeland (rond 1890) besloten om zelf de veerdiensten in de provincie te gaan exploiteren. De PSD (Provinciale Stoombootdienstn in Zeeland) was een begrip bij de Zeeuwen. Bekend waren de erwtensoep en kroketten die men tijdens de 20 minuten durende overtocht kon nuttuigen.

In 2004 (na de aanleg van de Westerscheldetunnel) werd het veer omgebouwd van een autoveer in een fiets-/voetveer. Daarbij werd het veer geprivatiseerd. Veolia veerdiensten nam de exploitatie van het veer over voor een periode van 10 jaar. Blijkbaar beviel dat niet zo. Want bij een nieuwe aanbesteding in 2014 bleek dat er een genkele maatschappij interesse had om het veer te exploiteren, ook Veolia niet. Vanaf dat jaar wordt het veer weer geŽxploiteerd door de provincie Zeeland zelf.

De in 2004 aangeschafte speciale veerboten zijn van een speciaal type. Het zijn SWATH-vaartuigen, waarbij twee grote drijvers onder de waterlijn zijn aangebracht. Als gevolg van deze constructie is dit type zeer goed bestand tegen golfslag. Daardoor is het mogelijk om ook bij hevige stormen (die in Zeeland frequent voorkomen) te blijven varen. Helaas blijkt dit type veerboten nogal duur in gebruik. Er wordt nu nagedacht om dit type af te schaffen en te gaan vervangen door een normale veerboot.

Veerboten op deze relatie:

- Willem Alexander (2004-....)
- Prinses MŠxima (2004-....)
- Prins Johan Friso (1997-2004)
- Koningin Beatrix (1993-2004)
- Prinses Juliana (1986-2004)
- Prins Willem-Alexander (1970-2003)
- Prinses Christina (1968-2003)
- Prinses Margriet (1964-1995)
- Prinses Irene (1960-....)
- Prinses Beatrix (1958-....)
- Noord-Beveland (1952-1968)
- Prins Bernhard (1950-....)
- Dordrecht (1946-1972)
- Prins Willem I (1933-1972)
- Prins Hendrik (1933-1968)
- Oosterschelde (1933-1972)
- Koningin Emma (1933-1968)
- Prinses Juliana (1932-1968)
- Zeemeeuw (1931-1954)
- Zuidvliet (1930-1961)
- Koningin Wilhelmina (1928-1960)
- Zandkreek (1926-1961)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1916-1934)
- Luctor et Emergo (1916-1940)
- Juliana (1914-1930)
- Schouwen (1912-1939)
- Noord-Beveland (1912-1933)
- Westerschelde (1909-1933)
- Walzoorden (1905-1932)
- Zuid-Beveland (1899-1932)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1891-1916)
- Walcheren (1887-1909)
- Zeelandia (1872-1905)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1870-1887)
- Wester-Schelde (1867-1899)
- Zeeland (1866-1871)
- Stad Vlissingen no.1 (1857-1866)
- De Schelde (1828-1866)

 

Veerboot: Willem Alexander


Op deze foto is goed te zien, dat de veerboot een catamaran is. Hier draait de boot in de haven van Breskens om de reis naar Vlissingen aan te vangen.
Datum: 2016.04.17
Auteur: Wim Kusee

Type SWATH-vaartuig
Bouwjaar 2004
Datum begin inzet2004
Datum einde inzet
Lengte 37.40 m
Breedte 17.00 m
Diepgang 4.20 m
Snelheid 31 km/h
Tonnage 1000
Vermogen 2 x 2880 kW
Scheepswerf Koninklijke Schelde Groep, Vlissingen
Capaciteit 75 fietsen;   181 voetgangers
Opmerking Van 2004-2014 exploitatie door Veolia, daarna Westerschelde Ferries (dochter van Provincie Zeeland).
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses MŠxima


De Maxima lag op deze dag als reserve naast de veersteiger in Vlissingen.
Datum: 2016.04.17
Auteur: Wim Kusee

Type SWATH-vaartuig
Bouwjaar 2004
Datum begin inzet2004
Datum einde inzet
Lengte 37.40 m
Breedte 17.15 m
Diepgang 4.20 m
Snelheid 31 km/h
Tonnage 1000
Vermogen 2 x 2880 kW
Scheepswerf Koninklijke Schelde Groep, Vlissingen
Capaciteit 75 fietsen;   181 voetgangers
Opmerking Van 2004-2014 exploitatie door Veolia, daarna Westerschelde Ferries (dochter van Provincie Zeeland).
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Johan Friso


De veerboot in de haven van Vlissingen
Datum: 2003.06.01
Auteur: Willem Kruit

Type motorveerpont, dubbeldekker
Bouwjaar 1997
Datum begin inzet1997.05.22
Datum einde inzet2004.05.01
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor Stork/Wšrtsilš, dieselelectrisch
Vermogen 6118 kW
Scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 210 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar ItaliŽ, straat van Messina

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Beatrix


De veerboot in de haven van Vlissingen
Datum: 1998.10.24
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont, dubbeldekker
Bouwjaar 1993
Datum begin inzet1993.11.30
Datum einde inzet2004.05.01
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor Stork Wšrtsilš, dieselelectrisch
Vermogen 7220 kW
Scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 210 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar ItaliŽ, straat van Messina

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana


De Juliana vertrekt uit de veerhaven.
Datum: 2003-11-29
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont, dubbeldekker
Bouwjaar 1985
Datum begin inzet1986.01.06
Datum einde inzet2004
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.50 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6673 kW
Scheepswerf Scheepswerf en machinefabriek De Merwede v.h.Van Vliet & Co.
Capaciteit 185 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet 1986-1997: Vlissingen-Breskens. Inzet 1997-2003: Kruiningen-Perkpolder. In 2005 naar ItaliŽ (straat van Messina) als Amedeo matacena

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Willem-Alexander


Bij mooi weer hangen de passagiers over de reling
Datum: 1998.10.25
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont, dubbeldekker
Bouwjaar 1970
Datum begin inzet1970
Datum einde inzet2003
Lengte 113.60 m
Breedte 18.55 m
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6800 pk
Scheepswerf Scheepswerf en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giesse
Capaciteit 185 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prinses Christina. In 2003 verkocht naar ItaliŽ (Messina, SiciliŽ); aldaar weinig ingezet. Sloop in 2013.
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Christina


De veerboot aan de hulpsteiger tijdens onderhoudswerk
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont, dubbeldekker
Bouwjaar 1968
Datum begin inzet1968
Datum einde inzet2003
Lengte 113.60 m
Breedte 18.55 m
Diepgang 4.80 m
Snelheid 33 km/h
Tonnage 625
Motor dieselelectrisch
Vermogen 8500 pk
Scheepswerf Scheepswerf- en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giess
Capaciteit 185 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prins Willem-Alexander. In 2003 verkocht naar ItaliŽ (Messina-SiciliŽ). Aldaar weinig gevaren. Sloop in 2013.
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Margriet


Van de Zeeuwse veerboten van de PSD zijn legio ansichtkaarten gemaakt. Hier een kaart uit Zeeland.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1964
Datum begin inzet1964
Datum einde inzet1995
Lengte 102 m
Breedte 18.45 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch
Vermogen 4660 pk
Scheepswerf Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den IJssel
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking bijna zusterschip van Prinses Beatrix en Prinses Irene. Verkocht naar China (naam Princess 5). In 2002 naar IndonesiŽ (naam Kartanegara). Aldaar in 2018 uit dienst en sloop.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Irene


De veerboot bij vertrek uit de veerhaven.
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1960
Datum begin inzet1960
Datum einde inzet?
Lengte 102 m
Breedte 18.40 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch
Vermogen 4280 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prinses Beatrix, bijna zusterschip van Prinses Margriet.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Beatrix


De veerboot in de veerhaven.
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1958
Datum begin inzet1958
Datum einde inzet?
Lengte 102 m
Breedte 18.40 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch
Vermogen 4280 pk
Scheepswerf J.en K.Smits Scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prinses Irene, bijna zusterschip van Prinses Margriet. In ? verkocht naar China. Aldaar uit dienst in 2002 en sloop in 2003.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Beveland


De veerboot in de onderhoudshaven (binnenhaven) in Vlissingen.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorschip
Bouwjaar 1952
Datum begin inzet1952
Datum einde inzet1968
Lengte 40.45 m
Breedte 12.09 m
Diepgang 1.92 m
Snelheid 13 km/h
Scheepswerf IJsselwerf Bijker, Gorinchem
Capaciteit 20 auto's;   150 voetgangers
Opmerking In 1968 verkocht aan Stalh s handelsonderneming te Hendrik Ido Ambacht.
Inzet 1952-1960: Korgene-Wolphaartsdijk.
Inzet 1960-1968: reserve Katseveer-Zierikzee

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Bernhard


De veerboot voor en na de verbouwing/verlenging in 1963. Het open dek is wat dichter gemaakt, en aan de voor- en achterzijde verlengd.
Datum: voor en na
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorveerboot
Bouwjaar 1950
Datum begin inzet1950
Datum einde inzet?
Lengte 74 m
Breedte 14 m
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 48 auto's;   500 voetgangers
Opmerking In 1939 op stapel gezet, casco in 1944 in Vlissingen tot zinken gebracht, berging in 1945, afgebouwd in 1950. In 1963 verlengd met ca.13 meter.
Inzet: 1950-1963: Vlissingen-Breskens
Inzet: 1963-? : Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dordrecht


De veerboot onderweg. De zwarte rookwolken laten duidelijk zien, dat het een stoompont is.
Datum: onbekend
Auteur: verzameling Cees de Bijl

Type stoompont, later motorschip
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1946
Datum einde inzet1972
Lengte ca.40 m
Breedte 13.44 m
Diepgang 2.70 m
Snelheid 18 km/h
Scheepswerf Penn & Boudouin
Capaciteit
Opmerking Vanaf 1933 bij rijksveer Moerdijk-Willemsdorp. In 1946 aan PSD beschikbaar gesteld. In 1955 verlengd met 30 meter. In 1956 omgebouwd tot motorschip. In 1972 verkocht aan fa.Bootsman, Amsterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Willem I


De veerboot bij vertrek uit de haven. De auto s staan in de openlucht op het achterdek.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1972
Lengte 49.1 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Snelheid 19 km/h
Vermogen 420 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit
Opmerking Zusterschip van de Oosterschelde. In 1940 gezonken, gelicht, reparatie bij De Schelde. In 1943 bombardement en doormiddengebroken. In 1946 weer in de vaart, tevens verlengd met 6 meter. In 1972 verkocht aan W.F.Feenstra, Rotterdam.
Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Hendrik


De veerboot aan de werfkade bij de Schelde in Vlissingen
Datum: onbkend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1968
Lengte 50.28 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 3.10 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit
Opmerking In 1940 gezonken, gelicht, en verlengd met 10 meter. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1968 verkocht aan A.C.van Slooten, Wormerveer.
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Oosterschelde


De Oosterschelde in de veerhaven van Terneuzen.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type motorveerboot met zijlading
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1972
Lengte 49.1 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 20 auto's;   200 voetgangers
Opmerking Zusterschip van de Prins Willem I. In 1940 gezonken, herstel na de oorlog. In 1972 vekohct aan M.L.Polak, Middelburg. Van 1959-1963 verhuurd aan Harlingen-Terschelling
Inzet: Katseveer-Zierikzee

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Emma


De veerboot op de verbinding Katseveer naar Zierikzee.
Datum: 1933.08.30
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorboot, zijlading
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1968
Lengte 48.9 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Snelheid 17 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 25 auto's;   200 voetgangers
Opmerking In 1940 beschadigd, teruggevonden in 1945 in Rotterdam. In 1945 weer in de vaart. In 1968 verkocht aan jachtwerf de Zandkreek, Wolphaartsdijk.
Inzet: 1933-1955: Katseveer-Zierikzee.
Inzet: 1955-1968: Terneuzen-Hoedekenskerke

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana


De koplader onderweg.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1968
Lengte 74 m
Breedte 14 m
Snelheid 26 km/h
Scheepswerf Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam
Capaciteit 48 auto's;   800 voetgangers
Opmerking Naam vanaf 1948: Koningin Juliana. In 1940 gezonken in Breskens, gelicht. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1964 verlengd met 13 meter.
Inzet: 1932-1963: Vlissingen-Breskens.
Inzet: 1963-1968 : Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeemeeuw

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorboot
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1931
Datum einde inzet1954
Lengte 13.70 m
Breedte 3 m
Snelheid 15 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit
Opmerking De motor was afkomstig uit de Zuidvliet, die in 1931 een nieuwe motor kreeg. In 1940 beschadigd, in 1944 idem. In 1954 verkocht aan Rijkswaterstaat.
Inzet: Vlissingen-Breskens (vooral bij mist als vervanging van de grotere boten).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zuidvliet


Naast de Campveerse toren in Veere valt op hoe klein dit bootje was.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type motorveerboot
Bouwjaar 1913
Datum begin inzet1930
Datum einde inzet1961.11.01
Lengte 20.13 m
Breedte 5.25 m
Diepgang 1.80 m
Tonnage 23
Vermogen 77 pk
Scheepswerf D.Boot, Alphen aan den Rijn
Capaciteit
Opmerking Eerst bij particuliere exploitant, in 1925 naar PSD. Verkocht voor duikwerkzaamheden aan K.Noordhoek. In 1930 nieuwe motor van 77 pk (de oude motor werd geplaatst in de Zeemeeuw). In 1940 door Duitsers meegenomen, beschadigd in Brouwershaven, hersteld. In 1961 verkocht aan C.P.Noordhoek te Katseveer voor duikwerkzaamheden.
Inzet 1913-1926: Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1926-1930: reserver Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1930-1961: Veere-Kamperland.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Wilhelmina


We zien de boot op een drukke dag. Zowel op het voordek, het achterdek als het bovendek staan vele mensen.
Datum: onbkend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorschip, koplading
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1928
Datum einde inzet1960
Lengte 53.47 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 2.63 m
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit 42 auto's;   800 voetgangers
Opmerking Inzet 1928-1960: PSD Zeeland, meestal Vlissingen-Breskens. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zandkreek


De veerboot onderweg van Kortgene naar Wolphaartsdijk.
Datum: onbekend
Auteur: dhr.Kruit

Type motorboot
Bouwjaar 1926
Datum begin inzet1926
Datum einde inzet1961
Lengte
Breedte
Tonnage 93
Scheepswerf Boele, Bolnes
Capaciteit
Opmerking In 1928 naar PSD. In 1948 verlengd bij De Schelde, Vlissingen. In 1961 verkocht aan aannemer Van Oord te Werkendam.
Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen


De veerboot op open water.
Datum: Onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type stalen dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1916
Datum begin inzet1916
Datum einde inzet1934
Lengte 43 m
Breedte 7.35 m
Diepgang 2 m
Snelheid 22 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking In 1934 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Luctor et Emergo


De veerboot in een haven
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type stalen dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1916
Datum begin inzet1916
Datum einde inzet1940
Lengte 40 m
Breedte 6.70 m
Snelheid 22 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Reserveschip in eenvoudige uitvoering. In 1940 hospitaalschip, gezonken in Vlissingen, sloop
Inzet: reserve

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Juliana

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1914
Datum begin inzet1914
Datum einde inzet1930
Lengte 11.50 m
Breedte 3.20 m
Motor petroleummotor
Vermogen 12 pk
Scheepswerf D.Boot, Alphen aan den Rijn
Capaciteit
Opmerking Eerste eigenaar particuliere exploitant, in 1925 overgenomen door PSD.
Inzet: Veere-Kamperland. Na 1930 reserve aldaar. In 1953 gezonken in Katseveer, sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schouwen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1912
Datum einde inzet1939
Lengte 42 m
Breedte 6.70 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf J.en K Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Is een zusterschip van de Noord-Beveland. In 1939 gevorderd door de marine. In 1940 gezonken in Hoofdplaat, gelicht, sloop.
Inzet: Op de Oosterschelde

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Beveland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1912
Datum einde inzet1933
Lengte 42 m
Breedte 6.70 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Is een zusterschip van de Schouwen. In 1933 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling
Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Westerschelde

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen raderstoomboot
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1933
Lengte 50 m
Breedte 7 m
Snelheid 24 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Walzoorden

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1905
Datum einde inzet1932
Lengte 33 m
Breedte 6.70 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf Kon.Nederlandsche Grofsmederij, Leiden
Capaciteit
Opmerking Inzet: reserveschip

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zuid-Beveland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen raderstoomboot
Bouwjaar 1899
Datum begin inzet1899
Datum einde inzet1932
Lengte 46 m
Breedte 6.60 m
Snelheid 21 km/h
Scheepswerf De Maas, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking In 1913 met 5 m verlengd tot 51 m door J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk. Verkocht in 1932
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen raderstoomboot
Bouwjaar 1891
Datum begin inzet1891
Datum einde inzet1916
Lengte 42.90 m
Breedte 6.10 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit
Opmerking De indeling en machines zijn dezelfde als die van de Walcheren. Het plan was om in 1913 te verkopen, uiteindelijk in 1916 verkocht naar Terneuzen voor visvangst.
Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Walcheren

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen raderstoomboot
Bouwjaar 1887
Datum begin inzet1887
Datum einde inzet1909
Lengte 41.15 m
Breedte 6.10 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Capaciteit
Opmerking Indeling en machines zijn dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen (uit 1891). In 1909 verkocht naar Gent, Belgie, voor pleziervaarten.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeelandia

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type ijzeren raderstoomboot
Bouwjaar 1872
Datum begin inzet1872
Datum einde inzet1905
Lengte 32 m
Breedte 5.5 m
Snelheid 14 km/h
Scheepswerf Christie, Nolet en De Kuyper, Delfshaven
Capaciteit
Opmerking De stoommachine en de inrichting is dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen. In 1884 nieuwe stoommachine. In 1905 ingericht als drijvende werkplaats. In 1923 casco verkocht voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type houten raderstoomboot
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1870
Datum einde inzet1887
Lengte 31.14 m
Breedte 5.09 m
Snelheid 16 km/h
Motor stoommachine
Scheepswerf Johannis Klos, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking De stoommachine en inrichting is dezelfde als die van de Zeelandia. Verkocht in 1887 (de boot was aangetast door paalworm).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wester-Schelde

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1867
Datum begin inzet1867
Datum einde inzet1899
Lengte 31.14 m
Breedte 5.09 m
Vermogen 250 pk
Scheepswerf Floris Kloos, scheepsbouwmeester, Alblasserdam
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1866
Datum begin inzet1866
Datum einde inzet1871
Lengte 90 voet
Breedte 15 voet
Vermogen 30 pk
Scheepswerf John Dudgeon, Londen
Capaciteit
Opmerking In 1871 verkocht aan aannemer in Ameide

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stad Vlissingen no.1

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type houten stoomraderboot
Bouwjaar
Datum begin inzet1857
Datum einde inzet1866
Lengte 21 el
Breedte 4 el 68 duim
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 25 pk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking In 1857 gekocht door exploitant D.Dronkers van de Maatschappij van Zeeuwsche Stoomvaart. In 1866 naar PSD. In 1866 gezonken en niet hersteld. Stoommachines konden worden herbruikt.
Inzet: Vlissingen-Breskens.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Schelde

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type houten stoomraderboot
Bouwjaar 1828
Datum begin inzet1828.05.03
Datum einde inzet1866
Lengte 21.40 m
Breedte 6.10 m
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 20 pk
Scheepswerf Commercie Compagnie, Middelburg
Capaciteit
Opmerking Eigendom van exploitanten. In 1842 naar PSD. In 1854 aan nieuwe exploitant D.Dronkers. Verkocht in 1866. Nog even teruggehaald in 1866, daarna naar Feijenoord-Rotterdam als wachtschip.
Inzet: Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Terneuzen-Hoedekenskerke

[ Naar boven ]