Lokatie :Lijn 20: Rotterdam - Dordrecht (ZH32) |
Over | : | Noord |
Soort | : | Fiets-/Voetveer |
Type | : | catamaran motorveerboot ![]() |
Opmerking | : | Mondkapje is verplicht. Waterbus lijn 20
Zie ZH32 (Rotterdam-Dordrecht) voor de hedendaagse waterbussen rond Dordrecht |
Contact | : |
![]() |
Lokatie | : | (51.857640 , 4.654360) - Rotterdam (klik voor details) - Krimpen aan den IJssel (klik voor details) - Ridderkerk (klik voor details) - Alblasserdam (klik voor details) - Hendrik-Ido-Ambacht (klik voor details) - Papendrecht (klik voor details) - Dordrecht (klik voor details) |
Websites | : |
www.waterbus.nl sites.google.com |
Vaartijden (disclaimer)
|
Met ingang van 2006 kwamen alle lijnen in exploitatie bij Waterbus b.v. Blijkbaar viel het voor Waterbus tegen, want in 2009 werd het contract opengebroken. Vanaf 2010 werd de exploitatie verzorgd door Aquabus b.v., een samenwerking tussen rederij Doeksen en Arriva.
Al deze verbindingen worden uitgevoerd met snelle schepen, catamarans die theoretisch een snelheid van 60 km/h kunnen bereiken, maar vanwege de te grote golfslag zijn gelimiteerd tot 40 km/h.
Volgens de laatste plannen zullen de diensten in 2022 worden gegund aan een combinatie van Aqualiner en Swets ODV Maritiem.
Het gaat om de volgende lijen:
- Lijn 18: Rotterdam - Heijplaat
- Lijn 20: Rotterdam - Dordrecht Merwekade
- Lijn 21: Dordrecht Hooikade - Zwijndrecht
- Lijn 22: Dordrecht Merwekade - Papendrecht
- Lijn 23: Dordrecht Merwekade - Sliedrecht
- Lijn 24: Dordrecht Merwekade - Zwijndrecht
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 2014 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 30,5 m |
Breedte | 7 m |
Diepgang | 1,32 m |
Scheepswerf | Damen Schipyards, Gorinchem |
Capaciteit | 0 auto's; 30 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | Van 1999-2006 bij rederij Aqualiner als m.s. Aquarunnner voor Almere Haven - Huizen. In 2006 tijdelijke inzet op Harlingen-Terschelling. Vanaf 2007 verhuur aan rederij Wagenborg en inzet als m.s. Esonborg voor Esonstad-Schiermonnikoog. Vanaf 2014 inzet bij Waterbus op Rotterdam-Heijplaat. |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2013 |
Datum begin inzet | 2013 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 23,2 m |
Breedte | 8,2 m |
Diepgang | 1,2 m |
Vermogen | 2 x 182 pk |
Scheepswerf | Alu Marine, Frankrijk |
Capaciteit | 200 voetgangers |
Opmerking | inzet: Dordrecht-Papendrecht |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2013 |
Datum begin inzet | 2013 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 18 m |
Breedte | 6 m |
Diepgang | 0,8 m |
Vermogen | 2 x 182 pk |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 62 voetgangers |
Opmerking | Inzet Rotterdam-Heijplaat |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2008 |
Datum begin inzet | 2012 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 14,38 m |
Breedte | 5,1 m |
Diepgang | 0,91 m |
Vermogen | 2 x 110 pk |
Scheepswerf | Fonaine Pajot, La Rochelle, Frankrijk |
Capaciteit | |
Opmerking | 2008-2012: Rondvaarten over de Seine in Parijs. Vanaf 2012 bij Waterbus. |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2005 |
Datum begin inzet | 2005 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 31.34 m |
Breedte | 7.60 m |
Diepgang | 2.40 m |
Snelheid | 60 km/h |
Vermogen | 2 x 540 pk |
Scheepswerf | Damen Shipyards, Singapore |
Capaciteit | 40 km/h fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | Gelijke boot als De Nieuwe Prins (RET) en Vlij (Waterbus) inzet: Rotterdam-Dordrecht. Alhoewel de maximum snelhei 60 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2004 |
Datum begin inzet | 2004 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 31.34 m |
Breedte | 7.60 m |
Diepgang | 2.40 m |
Snelheid | 60 km/h |
Vermogen | 2 x 540 pk |
Scheepswerf | Damen Shipyards, Singapore |
Capaciteit | 130 voetgangers |
Opmerking | Gelijke boot als De Nieuwe Prins (RET) en Schie (Waterbus) inzet: Rotterdam-Dordrecht Alhoewel de maximum snelhei 60 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | draagvleugelboot |
Bouwjaar | 2002 |
Datum begin inzet | 2002 |
Datum einde inzet | 2002 |
Lengte | 27.40 m |
Breedte | 6.90 m |
Diepgang | 1.90 m |
Tonnage | 62 |
Scheepswerf | Morye Shipyard, Feodosiga, De Krim |
Capaciteit | 70 voetgangers |
Opmerking | Tot 1998 was de naam Voskhod-604, heerdoopt in Karla. In 2002 ingezet als proef voor sneldienst op de dienst Rotterdam-Dordrecht. Vanaf 2002 inzet op Amsterdam-Velsen |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 2001 |
Datum begin inzet | 2001 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 25.63 m |
Breedte | 9.15 m |
Diepgang | 0.60 m |
Scheepswerf | Iris catamarans, La Rochelle, Frankrijk |
Capaciteit |
Type | |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet: Rotterdam-Heijplaat |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999.12.17 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 30.50 m |
Breedte | 7 m |
Snelheid | 60 km/h |
Motor | 2 x caterpiller |
Vermogen | 2 x 650 kW |
Scheepswerf | Bayards,Nieuw Lekkerland Nederland |
Capaciteit | 60 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | inzet: Dordrecht-Zwijndrecht en Dordrecht-Sliedrecht Alhoewel de maximum snelhei 66 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999.12.03 |
Datum einde inzet | 2014 |
Lengte | 30.50 m |
Breedte | 7 m |
Snelheid | 60 km/h |
Motor | 2 x caterpiller |
Vermogen | 2 x 650 kW |
Scheepswerf | Bayards, Nieuw lekkerland Nederland |
Capaciteit | 60 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | Verkocht aan Klapeida begin 2014. inzet: Dordrecht-Zwijndrecht en Dordrecht-Sliedrecht In 2014 verkocht naar Klapeida, Litouwen en herdoopt in Smiltyne. Alhoewel de maximum snelhei 65 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999.10.29 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 30.4 m |
Breedte | 7.2 m |
Motor | 2 x Caterpiller |
Vermogen | 2 x 530 pk |
Scheepswerf | Bayards, Nieuw lekkerland Nederland |
Capaciteit | 60 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | inzet: Dordrecht-Zwijndrecht en Dordrecht-Sliedrecht Alhoewel de maximum snelhei 60 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999.10.21 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 30.50 m |
Breedte | 7 m |
Snelheid | 60 km/h |
Motor | 2 x Caterpiller |
Vermogen | 2 x 650 kW |
Scheepswerf | Bayards, Nieuw lekkerland Nederland |
Capaciteit | 60 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | inzet: Dordrecht-Zwijndrecht en Dordrecht-Sliedrecht Alhoewel de maximum snelhei 65 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 38 m |
Breedte | 8.2 m |
Snelheid | 65 km/h |
Vermogen | 2 x1543 pk |
Scheepswerf | N.Q.E.A, Cairns, Australië |
Capaciteit | 150 voetgangers |
Opmerking | inzet: Rotterdam-Dordrecht Alhoewel de maximum snelhei 65 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |
Type | catamaran |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 38.00 m |
Breedte | 6.20 m |
Diepgang | 1.70 m |
Snelheid | 65 km/h |
Tonnage | 150 |
Scheepswerf | NQEA, Cairns, Australië |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet: Rotterdam-Dordrecht. Alhoewel de maximum snelhei 65 km/h bedraagt, is deze in het normale verkeer gelimiteerd op 40 km/h |