Pontjes in Nederland
(www.pontjes.nl)
Pontjes in Nederland
(www.pontjes.nl)

Lokatie :
Den Helder - Texel
    (NH01)

Gegevens
Over : Marsdiep
Soort : Autoveer
Contact : 0222-369600
     
Lokatie : Google maps (52.982158 , 4.790112)
Websites : www.teso.nl

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Vandaag in de vaart: 6:00-21:00
Vaartijden   (disclaimer)
1 jan. t/m 31 mrt.: ma t/m za6:00-21:00
1 jan. t/m 31 mrt.: zo8:00-21:00
1 apr. t/m 30 sept.: ma t/m za6:00-21:00
1 apr. t/m 30 sept.: zo7:00-21:00
1 okt. t/m 31 dec.: dagelijks6:00-21:00
1 okt. t/m 31 dec.: zo8:00-21:00

Beschrijving

Naar het eiland Texel bestond er in de 19e eeuw een particuliere bootdienst. Omdat de serviceverlening slecht was en de prijs hoog, besloten een aantal inwoners van het eiland om een eigen veerbootmaatschappij op te richten, de TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming). Omdat de Texelaars vervolgens de oude veerboot niet meer gebruikten, ging deze na een aantal jaren failliet.

De TESO vaart met grote veerboten naar Texel. In het zomerseizoen kan het erg druk zijn. Sinds 1990 wordt gevaren met dubbeldeksschepen, waartoe de veerhaven in Den Helder en in t Horntje zijn aangepast.

Veerboten op deze relatie:

- Texelstroom (2017-....)
- Dokter Wagemaker (2005-....)
- Schulpengat (1991-2017)
- Molengat (1980-2005)
- Texelstroom (1966-1992)
- Marsdiep (1964-1992)
- Koningin Wilhelmina (1960-1967)
- De Dageraad (1955-1965)
- Zeemeeuw (1947-1965)
- Twee Gebroeders (1942-1956)
- Voorwaarts (1937-1967)
- Dokter Wagemaker (1934-1963)
- Marsdiep (1926-1956)
- De Dageraad (1908-1935)
- Ada van Holland (1878-1923)

 

Veerboot: Texelstroom

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerpont
Bouwjaar 2016
Datum begin inzet2017
Datum einde inzet
Lengte 135,4 m
Breedte 27,9 m
Diepgang 4,4 m
Scheepswerf
Capaciteit 340 auto's;   1750 voetgangers
Opmerking Hybride CNG / Diesel-electrisch schip.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dokter Wagemaker


Datum: 2007.09.10
Auteur: Willem Sterenberg

Type motorveerpont koplading, dubbeldekker
Bouwjaar 2005
Datum begin inzet2005
Datum einde inzet
Lengte 130.40 m
Breedte 22.70 m
Diepgang 4.40 m
Snelheid 28 km/h
Tonnage 13256
Motor 4 motoren, 6cyl Diesel Caterpillar, met 4 roerpropellers
Vermogen 4 x 1800 kW
Scheepswerf Royal Schelde, Vlissingen
Capaciteit 300 auto's;   1750 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schulpengat


Datum: 1995.09.07
Auteur: Wim Kusee

Type motorveerpont koplading
Bouwjaar 1990
Datum begin inzet1991.02.18
Datum einde inzet2017
Lengte 110.44 m
Breedte 18.70 m
Diepgang 4.00 m
Snelheid 24 km/h
Tonnage 8311
Motor 3 x 6cyl Diesel Caterpillar, dieselelectrisch
Vermogen 4 x 1250 kW
Scheepswerf Verolme Scheepswerf Heusden
Capaciteit 242 auto's;   1750 voetgangers
Opmerking Eind 2018 voor sloop verkocht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Molengat


Datum: 2006.07.11
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont koplading, dubbeldekker
Bouwjaar 1980
Datum begin inzet1980
Datum einde inzet2005
Lengte 88.26 m
Breedte 18.02 m
Diepgang 4.45 m
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6300 pk
Scheepswerf Verolme Scheepswerf, Heusden
Capaciteit 190 auto's;   1250 voetgangers
Opmerking In 1990 reserve. Afvoer in 2008 naar India, Halani Schipping, flink verbouwd en herdoopt in Halani-1, voor gebruik in de Verenigde Arabische Emiraten. In 2018 te koop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Texelstroom


Datum: 2004.10.25
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont koplading
Bouwjaar 1966
Datum begin inzet1966
Datum einde inzet1992
Lengte 67.94 m
Breedte 16.71 m
Diepgang 3.35 m
Motor Dieselelectrisch
Scheepswerf NV Machinefabriek en Scheepswef P.Smit jr. Rotterdam
Capaciteit 70 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Vanaf 1980 reserve. Afvoer 1992 (naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Citadella, aldaar afgevoerd 2002)

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Marsdiep


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1963
Datum begin inzet1964
Datum einde inzet1992
Lengte 67.94 m
Breedte 16.71 m
Diepgang 3.35 m
Scheepswerf
Capaciteit 70 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Inzet pas vanaf 1964, omdat de fuiken voor het afmeren toen pas gereed waren. In 1982 zwaar beschadigd omdat de boot uit het dok viel. Afvoer 1992 naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Mgarr. Aldaar afgevoerd in 2002

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Wilhelmina


Type motorschip, koplading
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1960
Datum einde inzet1967
Lengte 53.47 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 2.63 m
Motor dieselelectrisch
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit 40 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Inzet 1928-1960: PSD Zeeland. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Dageraad


De Dageraad midden op het water
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerboot, zijlading
Bouwjaar 1955
Datum begin inzet1955
Datum einde inzet1965
Lengte 56.91 m
Breedte 3.60 m
Diepgang 2.38 m
Tonnage 193
Motor dieselmotor
Scheepswerf Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
Capaciteit 25 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) als De Dageraad. In 1965 naar Doeksen als Noord-Nederland. Afvoer in 1974, naar Kenia als m.s. Kalua.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeemeeuw


Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1936
Datum begin inzet1947
Datum einde inzet1965
Lengte 20.05 m
Breedte 4.20 m
Diepgang 1.06 m
Scheepswerf
Capaciteit 90 voetgangers
Opmerking Ingezet als veertienst tussen Texel en Vlieland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Twee Gebroeders

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1894
Datum begin inzet1942
Datum einde inzet1956
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Voorwaarts


Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1937
Datum begin inzet1937
Datum einde inzet1967
Lengte 32.30 m
Breedte 5.30 m
Diepgang 1.20 m
Scheepswerf
Capaciteit 330 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dokter Wagemaker


Type stalen motorveerboot, zijlader
Bouwjaar 1934
Datum begin inzet1934
Datum einde inzet1963
Lengte 47.65 m
Breedte 8.31 m
Diepgang 2.38 m
Scheepswerf Wilton Feyenoord, Rotterdam
Capaciteit 8 auto's;   800 voetgangers
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1952 verlengd tot 52.6 meter (capaciteit vanaf dan 16 autos en 1000 passagiers. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. Afvoer in 1974, sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Marsdiep


Type stalen schroefstoomschip
Bouwjaar 1926
Datum begin inzet1926
Datum einde inzet1956
Lengte 40.00 m
Breedte 6.78 m
Diepgang 1.75 m
Tonnage 148
Motor stoommachine
Scheepswerf
Capaciteit 4 auto's;   600 voetgangers
Opmerking Van 9.5.1945 tot 16.3.1946 verhuurd aan de RTM voor de dienst Hellevoetsluis-Middelharnis.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Dageraad


Type stalen schroefstoomschip, zijlading
Bouwjaar 1908
Datum begin inzet1908
Datum einde inzet1935
Lengte 37.7 m
Breedte 6.42 m
Diepgang 2.60 m
Motor stoommachine
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Ada van Holland


Type ijzeren raderstoomschip, zijlading
Bouwjaar 1878
Datum begin inzet1878
Datum einde inzet1923
Lengte 33.70 m
Breedte 4.30 m
Diepgang 2.40 m
Motor stoommachine
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]