Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

Lokatie :
Amsterdam - Lemmer (lemmerboot)
(historisch)
    (HH0011)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Helaas beschik ik (nog) niet over een foto van dit veer.
Als u mij een foto toestuurt, dan ben ik u daarvoor erg dankbaar.
Die foto kunt u mij toesturen op het volgende e-mail adres:

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Zuiderzee
Soort : Fiets-/Voetveer
Type : motorveerboot
Contact :
Lokatie :
Websites :

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Beschrijving

Over de Zuiderzee waren diverse stoombootmaatschappijen actief. Voor de verbinding van Amsterdam met Friesland kwamen twee havens daarvoor in aanmerking, Lemmer en Harlingen. De laatste had vanouds een goede verbinding met het achterland door middel van trekschuiten over het Friese kanalennetwerk (en vanaf 1863 de spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen). En Lemmer omdat het tamelijk zuidelijk was gelegen.

We kennen de volgende maatschappijen die van Amsterdam naar Friesland voeren: Naar Harlingen:

Naar Lemmer:

De Groningen-Lemmer Stoomboot Maatschappij is opgericht door drie broers (Jan, Geert, Reint) Nieveen. Zij waren eigenaar van een beurtvaartonderneming welke een lijndienst uitvoerde van Groningen naar Lemmer. In 1870 begonnen zij een dienst over de Zuiderzee van Lemmer naar Amsterdam. De boot voer 's nachts en was bekend als een belangrijke verbinding van Amsterdam met Friesland. In de Tweede Wereldoorlog werd de verbinding veel gebruikt door randstedelingen om eten te halen vanuit Friesland.

De verbinding is na de Tweede Wereldoorlog nog hervat, maar omdat het reizen per trein en auto inmiddels zoveel sneller wars geworden, is de lijn Lemmer-Amsterdam in 1959 gestopt. De maatschappij is in 1953 gefuseerd met enkele andere maatschappijen en richtte zich daarna met name op het goederenvervoer.

Bij de maatschappij waren diverse veerboten in gebruik. Op het hoogtepunt in 1900 waren er acht stoomboten in gebruik.

Naast de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer, welke de tramboot werd genoemd kreeg de Groningen-Lemmer stoomboot Maatschappij de bijnaam de Lemmerboot.

Veerboten op deze relatie:

- Groningen IV (1877-1945)
- Groningen II (1877-1959)
- Jan Nieveen (1928-1959)

 

Veerboot: Groningen IV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1877
Datum begin inzet1877
Datum einde inzet1945
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit 130 voetgangers
Opmerking In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Jan Nieveen van dezelfde maatschappij. Schip gezonken. Later gelicht en gesloopt.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Groningen II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1877
Datum einde inzet1959
Lengte 45.40 m
Breedte 6.73 m
Diepgang 1.80 m
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Tot 1877 alleen goederenvervoer en gebruikt op de lijn Groningen-Lemmer van de moedermaatschappij. In 1877 verbouwd en ook inzet op de lijn Lemmer-Amsterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Jan Nieveen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot, later motorschip
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1928
Datum einde inzet1959
Lengte
Breedte
Scheepswerf Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Groningen IV van dezelfde maatschappij. In gebruik tot 1959. Daarna verkocht voor rondvaarten in Rotterdam en in de Biesbosch. In 1977 door Lemmer bewoners teruggekocht en weer in gebruik vanuit Lemmer. In 1987 verkocht als partyschip in Amsterdam. In 1989 verkocht naar Marienhamm (Finland) als restaurantschip.

[ Naar boven ]