Lokatie :Veerdienst Dordrecht (HH0008) |
Hieronder worden de diverse historische veerboten van de veerdienst Dordrecht beschreven. De huidige veerdiensten zijn bij de actuele veerdiensten en de waterbus te vinden.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1972 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Van origine een stoompont voor de Amsterdamse veren. In 1945 verbouwd naar dieselelektrische aandrijving. Gehuurd van de gemeente Amsterdam voor het veer Dordrecht - 's Gravendeel. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1966 |
Datum einde inzet | 1995 |
Lengte | 35.50 m |
Breedte | 8.80 m |
Diepgang | 2.20 m |
Vermogen | 2 x 150 pk |
Scheepswerf | Hoebee, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet 1931-1966: Dordrecht-Papendrecht. Inzet 1966-1995: Kop van t Land - Werkendam. In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1986 |
Datum begin inzet | 1986 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 18.52 m |
Breedte | 5.52 m |
Diepgang | 0.80 m |
Tonnage | 32 |
Vermogen | 217 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen, Hardinxveld |
Capaciteit | 100 voetgangers |
Opmerking | Is zusterschip van Drechtsteden 1. Inzet: 1986-? bij Dordrecht. Inzet 2010-heden: Ridderkerk-Kinderdijk-Krimpen |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1986 |
Datum begin inzet | 1986 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 18.25 |
Breedte | 5.52 |
Diepgang | 0.80 |
Tonnage | 32 |
Vermogen | 217 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen, Hardinxveld |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet 1986-1993: veerdienst Dordrecht. 1993-? Gemeente Dordrecht. Vanaf 2014 inzet Rotterdam Kralingen-Feijenoord. Is zusterschip van Drechtsteden 1. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1965 |
Datum begin inzet | 1965 |
Datum einde inzet | 1990 |
Lengte | 2,13 m |
Breedte | 5,75 m |
Diepgang | 1,13 m |
Scheepswerf | Vooruit, Zaandam |
Capaciteit | |
Opmerking | Eigenaar: fa.Vos, Kinderdijk. Inzet: veerdienst Dordrecht. In 1990 verhuurd aan gemeente Amsterdam, In 1993 verkocht aan gemeente Amsteram als IJveer 34. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | dieselmotorboot |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | Kromhout |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1930-1935: de Bleijenhoek - de Setaart (over het Wantij) 1935-?: Dordrecht - Papendrecht (als nachtdienst) Werd ook ingezet als sleepboot en als brandblusboot |
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Scheepswerf Koopman, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Dordrecht - Papendrecht In 1967 verkocht aan sleepbergingsbedrijf v.d.Akker te Vlissingen als Onrust. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 1955 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Arnhemse Scheepsbouw Mij N.V., Arnhem |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet 1955-1977: Dordrecht - 's Gravendeel 1977: sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, koplader |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | 32 auto's; |
Opmerking | Inzet: 1932-1939: Dordrecht - Zwijndrecht 1939: naar rijk voor inzet op het Noordzeekanaal, verder (mij) onbekend Deze pont is in 1932 gekocht met de garantie van het rijk, dat zij de pont zouden overnemen bij de opening van de brug Dordrecht-Zwijndrecht, wat op 18-7-1939 gebeurde. Welk nummer de pont daar kreeg weet ik niet, mogelijk de Rijkspont 10 of 11. |
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1995 |
Lengte | 35.50 m |
Breedte | 8.80 m |
Diepgang | 2.20 m |
Vermogen | 2 x 150 pk |
Scheepswerf | Hoebee, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1931-1966: Dordrecht-Papendrecht 1966-1972: Kop van 't Land - Werkendam. 1972-1977: reserve voor Kop van 't Land 1977-?: Kop van 't Land - Werkendam In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1931-1967: Kop van 't Land - Werkendam In 1955 verlengd met 6 meter. In 1967 verkocht aan fa.Wijnbelt in Woudrichem (groothandel in zoetwatervis) en hernoemd in Wilax2 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | schroefstoompont koplading |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1930-1939: Dordrecht - Zwijndrecht 1939-1972: Dordrecht - 's Gravendeel 1972: reservepont voor Kop van 't Land-Werkendam 1977: sloop In 1961 werd de ketel afgekeurd en is de pont omgebouwd naar een motorpont. Daarbij is tevens het rijdek verbreed. |
Type | schroefstoompont koplading |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1927-1932: Dordrecht - Zwijndrecht 1932-1939: Dordrecht - 's Gravendeel 1939-1967: Dordrecht - Zwijndrecht 1967: opgelegd en sloop In 1937 zijn de laadkleppen verwijderd. In 1939 werden deze weer teruggebracht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet: Dordrecht - Papendrecht In 1955 is de kajuit ingekort (dus werd het rijdek langer) In 1956 opgelegd in de Nieuwe Haven 1967: sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont zijlader |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1931 |
Lengte | 31,5 m |
Breedte | 8,75 m |
Diepgang | 1,8 m |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1911-1931: Dordrecht - Papendrecht 1931: opgelegd in de Kalkhaven, na de oorlog in de Nieuwe Haven. 1967: sloop |
Type | stoomraderpont met koplading |
Bouwjaar | 1904 |
Datum begin inzet | 1904 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | een scheepswerf in Geertruidenberg |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1904-1930: Dordrecht - Zwijndrecht 1930-1932: Dordrecht - 's Gravendeel 1932: opgelegd in de Kalkhaven; sloopdatum onbekend |
Type | stoomsleepboot met platte pont ernaast; na 1938 motorschip |
Bouwjaar | 1898 |
Datum begin inzet | 1898 |
Datum einde inzet | 1938 |
Lengte | 18.16 m |
Breedte | 5.03 m |
Diepgang | 1.90 m |
Tonnage | 21 |
Motor | Bolnes |
Vermogen | 120 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Gips, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Bouw als stoomsleepboot. In 1938 omgebouwd tot motorschip.
Inzet: Is nog aanwezig als museumschip bij de Stichting Veerdienst 3 in Dordrecht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomraderpont met koplading |
Bouwjaar | 1897 |
Datum begin inzet | 1897 |
Datum einde inzet | 1930 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | een scheepswerf in Geertruidenberg |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1897-1927: Dordrecht - Zwijndrecht 1927-1929: opgelegd 1929-1930: Dordrecht - 's Gravendeel 1930: opgelegd 1939: verkocht voor sloop aan sloperij in Hendrik Ido Ambacht, maar doorverkocht aan een grint-baggermaatschappij in Mook |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1892 |
Datum begin inzet | 1892 |
Datum einde inzet | 1910 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Scheepswerf van Gips, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1892-1897: Dordrecht - Zwijndrecht 1897-1898: Dordrecht - Papendrecht 1898-1910: Dordrecht - 's Gravendeel 1910 opgelegd 1939 verkocht als sleepboot in Antwerpen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1897: Dordrecht - Papendrecht In 1897 reserve Sloop in 1913 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1897: Dordrecht - Papendrecht 1897-1913: Reserve Sloop 1913 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1892: Dordrecht - Zwijndrecht 1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel 1898 opgelegd 1913 sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont op sleeptouw |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1892: Dordrecht - Zwijndrecht 1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel 1898 opgelegd 1913 sloop |