Lokatie :Moerdijk - Willemsdorp (HH0007) |
Na de vernielingen in 1944 werd het veer nog weer tijdelijk in dienst gesteld totdat de nieuwe verkeersbrug in 1946 werd geopend.
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | schroefstoomboot zijlading |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 24,75 m |
Breedte | 6,50 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | Boele & Pot, Bolnes |
Capaciteit | 5 auto's; |
Opmerking | Vanaf 1930 reserve. Van 1933-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. Verder verloop onbekend. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1918 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 25,40 m |
Breedte | 8,55 m |
Diepgang | 2,55 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Vanaf 1930 reserve. Van 1932-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. In 1936 verkoop aan v/dSchuyt en herdoopt in Prinses Irene. |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1922 |
Datum begin inzet | 1922 |
Datum einde inzet | 1936 |
Lengte | 38 m |
Breedte | 11.40 m |
Diepgang | 4.45 m |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht |
Capaciteit | 23 auto's; 260 voetgangers |
Opmerking | 1922-1936: Moerdijk-Willemsdorp. 1945-1948: opnieuw inzet Moerdijk-Willemsdorp 1948-1949: Vlissingen-Breskens 1949-1953: Kruiningen-Perkpolder 1953 naar RTM voor Anna-Jacobapolder-Zijpe, hernoemd in Krammer 1973: sloop |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933.05.06 |
Datum einde inzet | 1936 |
Lengte | 40 m |
Breedte | 13.44 m |
Diepgang | 2.70 m |
Snelheid | 18 km/h |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Penn& Boudouin |
Capaciteit | 30 auto's; 260 voetgangers |
Opmerking | 1936: buiten dienst. 1945-1946: weerin dienst 1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder 1955: verlengd met 30 meter. Capaciteit dan 60 auto's en 500 passagiers 1956: dieselmotor geplaatst. 1956-1972: Kruinigen-Perkpolder 1972: verkocht naar Malta als Melita Land(Malta-Gozo). 1987 buiten dienst. 1994 hernoemd in Bezz 20. In 1996 sloop In 1948 inzet op Vlissingen-Breskens, in 1949 op Kruiningen-Perkpolder. In 1953 naar RTM als Krammer op Anna-Jacobapolder-Zijpe. |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1936 |
Lengte | 40.5 m |
Breedte | 11.0 m |
Diepgang | 4.45 m |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf de Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | 28 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | Bouw voor rijksveer Moerdijk-Willemsdorp met naam Willemsdorp. Vanaf 1936 reserve aldaar. In de oorlog gelegen in Zijpe, plan voor landing op Engeland. Van 1945-1948 weer in dienst op Moerdijk-Willemsdorp.
1954-1959: reserve voor PSD (Kruiningen-Perkpolder en Zijpe-Anna Jacobapolder) In 1959 aankoop door RTM voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Hernoemd in Zijpe. In 1972 ombouw naar dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop. |