Lokatie :Provinciale Stoombootdiesten in Zeeland (historisch) (HH0006) |
Door de PSD werden diverse lijnen in Zeeland geëxploiteerd:
- Vlissingen-Breskens
- Vlissingen-Borsele-Terneuzen
- Terneuzen-Hoedekenskerke
- Kruiningen-Perkpolder
- Veere-Kamperland
- Kortgene-Wolphaartsdijk
- Katseveer-Zierikzee
Hieronder worden de historische veerboten van de PSD behandeld. De huidige veerponten bij Vlissingen en bij Perkpolder vindt u bij de actuele veerdiensten.
Type | motorveerpont, dubbeldekker |
Bouwjaar | 1997 |
Datum begin inzet | 1997.05.22 |
Datum einde inzet | 2004.05.01 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | Stork/Wärtsilä, dieselelectrisch |
Vermogen | 6118 kW |
Scheepswerf | Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 210 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina. Later inzet naar Elba als Acciarello. |
Type | motorveerpont, dubbeldekker |
Bouwjaar | 1993 |
Datum begin inzet | 1993.11.30 |
Datum einde inzet | 2004.05.01 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | Stork Wärtsilä, dieselelectrisch |
Vermogen | 7220 kW |
Scheepswerf | Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 210 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina |
Type | motorveerpont, dubbeldekker |
Bouwjaar | 1985 |
Datum begin inzet | 1986.01.06 |
Datum einde inzet | 2004 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.50 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 6673 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf en machinefabriek De Merwede v.h.Van Vliet & Co. |
Capaciteit | 185 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1986-1997: Vlissingen-Breskens. Inzet 1997-2003: Kruiningen-Perkpolder. In 2005 naar Italië (straat van Messina) als Amedeo matacena |
Type | motorveerpont, dubbeldekker |
Bouwjaar | 1970 |
Datum begin inzet | 1970 |
Datum einde inzet | 2003 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 18.55 m |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 6800 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giesse |
Capaciteit | 185 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prinses Christina. In 2003 verkocht naar Italië (Messina, Sicilië); aldaar weinig ingezet. Sloop in 2013. Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerpont, dubbeldekker |
Bouwjaar | 1968 |
Datum begin inzet | 1968 |
Datum einde inzet | 2003 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 18.55 m |
Diepgang | 4.80 m |
Snelheid | 33 km/h |
Tonnage | 625 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 8500 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf- en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giess |
Capaciteit | 185 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prins Willem-Alexander. In 2003 verkocht naar Italië (Messina-Sicilië). Aldaar weinig gevaren. Sloop in 2013. Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1964 |
Datum begin inzet | 1964 |
Datum einde inzet | 1995 |
Lengte | 102 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 4660 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den IJssel |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | bijna zusterschip van Prinses Beatrix en Prinses Irene. Verkocht naar China (naam Princess 5). In 2002 naar Indonesië (naam Kartanegara). Aldaar in 2018 uit dienst en sloop. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1960 |
Datum begin inzet | 1960 |
Datum einde inzet | ? |
Lengte | 102.18 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.83 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 4280 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prinses Beatrix, bijna zusterschip van Prinses Margriet. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1958 |
Datum begin inzet | 1958.06.12 |
Datum einde inzet | ? |
Lengte | 102.18 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.83 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 4280 pk |
Scheepswerf | J.en K.Smits Scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prinses Irene, bijna zusterschip van Prinses Margriet. In ? verkocht naar China. Aldaar uit dienst in 2002 en sloop in 2003. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | motorschip |
Bouwjaar | 1952 |
Datum begin inzet | 1952 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 40.45 m |
Breedte | 12.09 m |
Diepgang | 1.92 m |
Snelheid | 13 km/h |
Scheepswerf | IJsselwerf Bijker, Gorinchem |
Capaciteit | 20 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | In 1968 verkocht aan Stalh s handelsonderneming te Hendrik Ido Ambacht. Inzet 1952-1960: Korgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1960-1968: reserve Katseveer-Zierikzee |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1950 |
Datum begin inzet | 1950 |
Datum einde inzet | ? |
Lengte | 74 m |
Breedte | 14.25 m |
Diepgang | 4.56 m |
Snelheid | 27 km/h |
Tonnage | 1973 |
Vermogen | 4 x 427 kW |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 48 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | In 1939 op stapel gezet, casco in 1944 in Vlissingen tot zinken gebracht, berging in 1945, afgebouwd in 1950. In 1963 verlengd met ca.13 meter. Inzet: 1950-1963: Vlissingen-Breskens Inzet: 1963-? : Kruiningen-Perkpolder |
Type | stoompont, later motorschip |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1946 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | ca.40 m |
Breedte | 13.44 m |
Diepgang | 2.70 m |
Snelheid | 18 km/h |
Scheepswerf | Penn & Boudouin |
Capaciteit | |
Opmerking | 1936: buiten dienst. 1945-1946: weerin dienst 1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder 1955: verlengd met 30 meter. Capaciteit dan 60 auto's en 500 passagiers 1956: dieselmotor geplaatst. 1956-1972: Kruinigen-Perkpolder 1972: verkocht naar Malta als Melita Land(Malta-Gozo). 1987 buiten dienst. 1994 hernoemd in Bezz 20. In 1996 sloop |
Type | |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | 49.1 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 190 |
Vermogen | 420 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 10 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van de Oosterschelde. In 1940 gezonken, gelicht, reparatie bij De Schelde. In 1943 bombardement en doormiddengebroken. In 1946 weer in de vaart, tevens verlengd met 6 meter. In 1972 verkocht aan W.F.Feenstra, Rotterdam. In 1975 naar Panama, echter bij brand zwaar beschadigd en gesloopt. Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 50.28 m |
Breedte | 12.42 m |
Diepgang | 3.10 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1940 gezonken, gelicht, en verlengd met 10 meter. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1968 verkocht aan A.C.van Slooten, Wormerveer. Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerboot met zijlading |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | 49.1 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 20 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van de Prins Willem I. In 1940 gezonken, herstel na de oorlog. In 1972 vekohct aan M.L.Polak, Middelburg. Van 1959-1963 verhuurd aan Harlingen-Terschelling Inzet: Katseveer-Zierikzee |
Type | motorboot, zijlading |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 48.9 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Snelheid | 17 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 25 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | In 1940 beschadigd, teruggevonden in 1945 in Rotterdam. In 1945 weer in de vaart. In 1968 verkocht aan jachtwerf de Zandkreek, Wolphaartsdijk. Inzet: 1933-1955: Katseveer-Zierikzee. Inzet: 1955-1968: Terneuzen-Hoedekenskerke |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 74 m |
Breedte | 14 m |
Snelheid | 26 km/h |
Scheepswerf | Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam |
Capaciteit | 48 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | Naam vanaf 1948: Koningin Juliana. In 1940 gezonken in Breskens, gelicht. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1964 verlengd met 13 meter. Inzet: 1932-1963: Vlissingen-Breskens. Inzet: 1963-1968 : Kruiningen-Perkpolder |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorboot |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1954 |
Lengte | 13.70 m |
Breedte | 3 m |
Snelheid | 15 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | |
Opmerking | De motor was afkomstig uit de Zuidvliet, die in 1931 een nieuwe motor kreeg. In 1940 beschadigd, in 1944 idem. In 1954 verkocht aan Rijkswaterstaat. Inzet: Vlissingen-Breskens (vooral bij mist als vervanging van de grotere boten). |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1961.11.01 |
Lengte | 20.13 m |
Breedte | 5.25 m |
Diepgang | 1.80 m |
Tonnage | 23 |
Vermogen | 77 pk |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | |
Opmerking | Eerst bij particuliere exploitant, in 1925 naar PSD. Verkocht voor duikwerkzaamheden aan K.Noordhoek. In 1930 nieuwe motor van 77 pk (de oude motor werd geplaatst in de Zeemeeuw). In 1940 door Duitsers meegenomen, beschadigd in Brouwershaven, hersteld. In 1961 verkocht aan C.P.Noordhoek te Katseveer voor duikwerkzaamheden. Inzet 1913-1926: Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1926-1930: reserver Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1930-1961: Veere-Kamperland. |
Type | motorschip, koplading |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1960 |
Lengte | 53.47 m |
Breedte | 12.42 m |
Diepgang | 2.63 m |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | 42 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1928-1960: PSD Zeeland, meestal Vlissingen-Breskens. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel |
Type | motorboot |
Bouwjaar | 1926 |
Datum begin inzet | 1926 |
Datum einde inzet | 1961 |
Lengte | |
Breedte | |
Tonnage | 93 |
Scheepswerf | Boele, Bolnes |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1928 naar PSD. In 1948 verlengd bij De Schelde, Vlissingen. In 1961 verkocht aan aannemer Van Oord te Werkendam. Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk |
Type | stalen dubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1916 |
Datum begin inzet | 1916 |
Datum einde inzet | 1934 |
Lengte | 43.00 m |
Breedte | 7.35 m |
Diepgang | 2 m |
Snelheid | 22 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | 550 voetgangers |
Opmerking | In 1934 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling. hernoemd in Schellingerland. |
Type | stalen dubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1916 |
Datum begin inzet | 1916 |
Datum einde inzet | 1940 |
Lengte | 40 m |
Breedte | 6.70 m |
Snelheid | 22 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Reserveschip in eenvoudige uitvoering. In 1940 hospitaalschip, gezonken in Vlissingen, sloop Inzet: reserve |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1914 |
Datum begin inzet | 1914 |
Datum einde inzet | 1930 |
Lengte | 11.50 m |
Breedte | 3.20 m |
Motor | petroleummotor |
Vermogen | 12 pk |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | |
Opmerking | Eerste eigenaar particuliere exploitant, in 1925 overgenomen door PSD. Inzet: Veere-Kamperland. Na 1930 reserve aldaar. In 1953 gezonken in Katseveer, sloop |
Type | stalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 6.70 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | J.en K Smit Scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Is een zusterschip van de Noord-Beveland. In 1939 gevorderd door de marine. In 1940 gezonken in Hoofdplaat, gelicht, sloop. Inzet: Op de Oosterschelde |
Type | stalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | 1933 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 6.70 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Is een zusterschip van de Schouwen. In 1933 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling, aldaar in dienst onder de naam Noord-Nederland, aldaar in dienst tot 1959. Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1909 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1933 |
Lengte | 50 m |
Breedte | 7 m |
Snelheid | 24 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | stalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1905 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 33 m |
Breedte | 6.70 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | Kon.Nederlandsche Grofsmederij, Leiden |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: reserveschip |
Type | stalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1899 |
Datum begin inzet | 1899 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 46 m |
Breedte | 6.60 m |
Snelheid | 21 km/h |
Scheepswerf | De Maas, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1913 met 5 m verlengd tot 51 m door J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk. Verkocht in 1932 Inzet: Vlissingen-Breskens |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1891 |
Datum einde inzet | 1916 |
Lengte | 42.90 m |
Breedte | 6.10 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | |
Opmerking | De indeling en machines zijn dezelfde als die van de Walcheren. Het plan was om in 1913 te verkopen, uiteindelijk in 1916 verkocht naar Terneuzen voor visvangst. Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1887 |
Datum begin inzet | 1887 |
Datum einde inzet | 1909 |
Lengte | 41.15 m |
Breedte | 6.10 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | |
Opmerking | Indeling en machines zijn dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen (uit 1891). In 1909 verkocht naar Gent, Belgie, voor pleziervaarten. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | ijzeren raderstoomboot |
Bouwjaar | 1872 |
Datum begin inzet | 1872 |
Datum einde inzet | 1905 |
Lengte | 32 m |
Breedte | 5.5 m |
Snelheid | 14 km/h |
Scheepswerf | Christie, Nolet en De Kuyper, Delfshaven |
Capaciteit | |
Opmerking | De stoommachine en de inrichting is dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen. In 1884 nieuwe stoommachine. In 1905 ingericht als drijvende werkplaats. In 1923 casco verkocht voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | houten raderstoomboot |
Bouwjaar | 1870 |
Datum begin inzet | 1870 |
Datum einde inzet | 1887 |
Lengte | 31.14 m |
Breedte | 5.09 m |
Snelheid | 16 km/h |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Johannis Klos, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | De stoommachine en inrichting is dezelfde als die van de Zeelandia. Verkocht in 1887 (de boot was aangetast door paalworm). |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1899 |
Lengte | 31.14 m |
Breedte | 5.09 m |
Vermogen | 250 pk |
Scheepswerf | Floris Kloos, scheepsbouwmeester, Alblasserdam |
Capaciteit |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1866 |
Datum begin inzet | 1866 |
Datum einde inzet | 1871 |
Lengte | 90 voet |
Breedte | 15 voet |
Vermogen | 30 pk |
Scheepswerf | John Dudgeon, Londen |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1871 verkocht aan aannemer in Ameide |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurd, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | houten stoomraderboot |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1857 |
Datum einde inzet | 1866 |
Lengte | 21 el |
Breedte | 4 el 68 duim |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 25 pk |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1857 gekocht door exploitant D.Dronkers van de Maatschappij van Zeeuwsche Stoomvaart. In 1866 naar PSD. In 1866 gezonken en niet hersteld. Stoommachines konden worden herbruikt. Inzet: Vlissingen-Breskens. |
Type | houten stoomraderboot |
Bouwjaar | 1828 |
Datum begin inzet | 1828.05.03 |
Datum einde inzet | 1866 |
Lengte | 21.40 m |
Breedte | 6.10 m |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 20 pk |
Scheepswerf | Commercie Compagnie, Middelburg |
Capaciteit | |
Opmerking | Eigendom van exploitanten. In 1842 naar PSD. In 1854 aan nieuwe exploitant D.Dronkers. Verkocht in 1866. Nog even teruggehaald in 1866, daarna naar Feijenoord-Rotterdam als wachtschip. Inzet: Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Terneuzen-Hoedekenskerke |