Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

Nieuws over veerponten

Eerste elektrische pont in Amsterdam aangekomen

Datum: 2021.04.27

(Dit nieuwsbericht heeft betrekking op de veerpont F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)

Deze week werd de eerste volledig elektrische veerpont aan het GVB in Amsterdam afgeleverd. Deze is bestemd voor de veerdienst over het Noordzeekanaal. De eerste tijd zal de pont alleen nog maar rond de thuishaven in Amsterdam varen. Het personeel moet er mee worden opgeleid, de apparatuur moet worden getest. Naar verwachting zal de pont pas in het vierde kwartaal echt kunnen worden ingezet. Volgens de huidige plannen zal dat gaan gebeuren op de verbinding van Velsen-Zuid naar Velsen-Noord.

Er varen op drie locaties veerponten over het Noordzeekanaal. Naast Velsen is dat in Buitenhuizen en bij de Hembrug. Op alle drie deze locaties zullen de huidige veerponten worden vervangen door gelijke ponten als degene die nu is afgeleverd. In totaal zullen er vijf veerponten komen voor deze verbindingen. Normaal zijn er twee in Velsen, en ieder één in Buitenhuizen en Hembrug. Eén veerpont zal dan als reserve kunnen dienen.

De huidige veerponten zijn echt aan het eind van hun leven. Ze dateren alle uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Regelmatig komt het voor dat er een storing is. Dan wordt de tweede pont van Velsen eventueel overgebracht naar de andere locatie waar de pont defect is, met als gevolg dat het regelmatig gebeurt dat er in Velsen maar één veerpont beschikbaar is voor de dienst. Hopelijk zal dat na de bouw van de nieuwe veerponten achter de rug zijn.

De nieuwe veerponten zijn iets langer dan de huidige (41 meter t.o.v. 39,3 meter). Het aantal passagiers is groter (400 tegenover nu 300). Er kunnen maximaal 20 auto's een plekje vinden. Ook zal de indeling van de pont flexibel zijn. Bij grotere aandrang van fietsers is het mogelijk het hek dat de afscheiding vormt met het autodek te verplaatsen. Dan is er ruimte voor minder auto's maar meer ruimte voor fieters.