De spoorlijn van de Trogener Bahn wordt beveiligd met een eenvoudig stelsel van lichtseinen.
Een sein kan twee beelden tonen, rood en groen. Omdat de snelheid niet hoog is, zijn (geeltonende)
voorseinen niet aanwezig. Zoals in heel Zwitserland gebruikelijk, is de basissituatie van een lichtsein de rode stand. Pas nadat de machinist middels een infrarood apparaat heeft aangegeven te willen vertrekken, kan het sein in de veilige (groene) stand komen. Direct na passage van de trein komt het sein weer terug in de rode stand. Hiernaast is een voorbeeld van een lichtsein weergegeven. |
![]() |
[top]
Op de spoorlijn zijn drie soorten overwegen aanwezig:
|
![]()
|
[top]
Bij de meeste haltes wordt alleen gestopt op verzoek. Reizigers in de trein kunnen (net als
in de bus) op een knop drukken, waardoor de machinist in de trein wordt gewaarschuwd.
Voor reizigers die op een station staan te wachten is er een soortgelijke installatie. In
het wachthuisje van de halte is een kast aanwezig met twee knoppen (één per rijrichting).
Een reiziger die met de trein mee wil, kan op één van deze knoppen drukken. Ongeveer tweehonderd
meter voor de halte gaat er een knipperlicht branden in een speciaal bord, zodat de machinist
wordt gewaarschuwd dat iemand wil instappen. Rechts is een foto te zien van de kast in een wachthuisje, en van het signaal dat de waarschuwing aan de machinist geeft.
|
![]() ![]() |
Bij normale geven de seinen (rood/groen) aan of het baanvak veilig te berijden is. Het is echter
eventueel mogelijk om halverwege een blok terug te gaan. Om aan te geven, dat dit niet mogelijk is,
en dat er een tegenligger in het blok aanwezig is, wordt een blok-bezet-signaal getoond. Dit is
een wit licht in de vorm van een horizontale streep. Rechts is een voorbeeld te zien van een bezet-blok-signaal. |
![]() |
[top]
Om de stand van wissels aan te geven, is bij ieder wissel een lichtsignaal aanwezig, dat de
stand van het wissel aangeeft.
Behalve de genoemde lichtseinen voor de wissels komen op het emplacement van Speicher (bij de remise) ook traditionele wisselstandseinen voor (een blokje op het wissel met een verticale streep of een V op z'n kant). Rechts zijn enkele wisselstand-seinen te zien. |
![]() ![]()
![]() |
[top]
De maximumsnelheid op de spoorlijn bedraagt ongeveer 75 km/h. Maar op diverse plaatsen is het nodig
dat er een snelheidsbeperking wordt ingesteld. Omdat er een aantal bijzonder scherpe bogen zijn met
een boogstraal van minder dan 50 meter, is het nodig daar een snelheidsbeperking aan te geven. De beperking wordt aangegeven met een vierkant wit bord, met daarop in zwarte letters de maximaal toegestane snelheid. Rechts ziet u zo'n bord weergegeven. |
![]() |
[top]