Dienstregeling

Bij de uitvoering van de dienstregeling kan onderscheid gemaakt worden in een aantal periodes.
    [1903-1946]   [1946-1952]   [1952-1972]   [1972-nu]   [Extra ritten]  


Periode : 1903 - 1946

Vanaf de beginjaren tot net na de Tweede Wereldoorlog was de dienstregeling redelijk stabiel. Er werden ongeveer 12 tot 13 retourritten gereden tussen St.Gallen en Trogen. Indien nodig werden er extra ritten uitgevoerd (zie hieronder).

Een voorbeeld van de dienstregeling uit het jaar 1906 (zowel in tabel-vorm als in de vorm van een tijd-weg-diagram) vindt u hieronder weergegeven.


[top]


Periode : 1946 - 1952

In 1946 werd er een nieuwe dienstregeling ingevoerd, waarbij het aantal ritten werd opgevoerd tot 16 à 18 retourritten per dag. Voor hedendaagse maatstaven natuurlijk nog erg slecht, maar ten opzichte van de vorige dienst toch al een flinke verbetering.

[top]


Periode : 1952 - 1970

Na uitbreiding van het materieel met de nieuwe motorwagens 6-8 en enkele rijtuigen, kon de dienst worden uitgebreid tot 29 retourritten per dag. Ten opzichte van de vorige dienstregeling een geweldige uitbreiding.

Een voorbeeld van de dienstregeling uit het jaar 1969 (zowel in tabel-vorm als in de vorm van een tijd-weg-diagram) vindt u hieronder weergegeven.

[top]


Periode : 1972 - 2006

Na de komst van de nieuwe gelede motorwagens serie 21-25 werd de dienst uitgebreid tot een starre halfuurdienst, in de ruime spits aangevuld tot een kwartierdienst. Het totaal aantal retourritten tussen St.Gallen en Trogen bedraagt dan 40.

Een voorbeeld van de dienstregeling uit het jaar 1979 (zowel in tabel-vorm als in de vorm van een tijd-weg-diagram) vindt u hieronder weergegeven.

[top]


Periode : 2010

Na de komst van de nieuwe gelede motorwagens werd de dienst uitgebreid tot een starre halfuurdienst, in de ruime spits aangevuld tot een kwartierdienst. Het totaal aantal retourritten tussen St.Gallen en Trogen bedraagt nu 48.

Een voorbeeld van de dienstregeling uit het jaar 2010 (zowel in tabel-vorm als in de vorm van een tijd-weg-diagram) vindt u hieronder weergegeven.


(klik op het tijd-weg-diagram voor een grotere versie)

[top]


Extra ritten

Bij bijzondere gelegenheden werden in de loop van de jaren extra ritten gereden. Enkele voorbelden daarvan :

Bij sneeuw

Het gebied rond Trogen is niet sneeuwzeker. Er ligt niet ieder jaar sneeuw. Maar als er voldoende sneeuw is gevallen, dan wordt er in het gebied geskied en gelanglaufd. Om de skiers vanuit St.Gallen naar het skigebied te vervoeren werden diverse extra ritten ingelegd.

Hiernaast vindt u een foto uit van het extra vervoer van skiers.

Als semi-skilift

Bij voldoende sneeuwval bleek het goed mogelijk te zijn om per ski een korte afdaling te maken tussen Vögelinsegge en Schwarzer Bären. Omdat er in dit gebied tot de jaren '50 nog geen skilift aanwezig was, bleek de spoorlijn een ideale mogelijkheid om te fungeren als 'semi-skilift'.

Tussen de twee haltes Vögelinsegge en Schwarzer Bären werd in de jaren '20 van de 20ste eeuw tijdens de ski-uren een pendeltrein ingezet om skiers van de laaggelegen halte Schwarzer Bären naar de hoger gelegen halte Vögelinsegg te brengen.

Hiernaast vindt u een foto van het één van de pendeltreinen tussen deze twee haltes.

Landsdag

Trogen is de hoofdstad van het halfkanton Appenzellerland Ausserrhoden. Tot in de jaren '90 van de 20e eeuw werd eens in de twee jaar in Trogen de zogenaamde landsdag gehouden, waarbij alle stemgerechtigde leden uit het kanton aanwezig konden zijn. Voor deze landdag werd druk gebruik gemaakt van de Trogenerbahn. Om alle mensen te vervoeren werden op zo'n dag vele extra ritten ingelegd. Als voorbeeld dient de Landesgemeinde in 1916. Op één dag werden in een 16-minuten-dienst met 96 retourritten meer dan 6000 passagiers vervoerd. Het record werd in 1940 zelfs overtroffen, toen 8400 personen op één dag werden vervoerd, waarbij postbussen moesten bijspringen omdat de Trogener Bahn met eigen middelen dit vervoer niet aankon.

[top]


Datum laatst gewijzigd : 23 januari 2013