Paardentrams in Nederland

Paardentram : Maastricht

Beschrijving

De Maastrichter tram is een bijzondere maatschapij, in die zin, dat men bij de opening in 1896 gasmotorrijtuigen aanschafte. Een unicum in Nederland. Een aantal jaren werd met deze motorrijtuigen de dienst uitgeoverd, maar blijkbaar niet naar tevredenheid. In 1902 werd de exploitatie stopgezet.

In 1903 werd de dienst hervat, nu als paardentram. Omdat er in de grote steden op grote schaal werd overgegaan van paardentram naar electrische tram, waren tweedehands rijtuigen in grote getale beschikbaar. De Maastrichter tram kon drie rijtuigen overnemen uit Amsterdam, en nog eens drie rijtuigen uit Brussel.

Toen in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd de brug in Maastricht door het Nederlandse leger geblokkeerd. Dat bleef zo tot het einde van de Eerste Wereldoorlog. Exploitatie was dus in die tijd niet meer mogleijk. In 1918, toen de oorlog was afgelopen, werd de exploitatie niet meer hervat. Het materieel was in 1914 al verkocht.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1435 mm
Lengte : 2,0 km

Belangrijke data

22.04.1896Opening (met gasmotorrijtuigen) Station - Vrijthof - Boschstraat (De Barakken)
22.04.1896Opening (met gasmotorrijtuigen) Boschstraat - De Barakken - Maagdendries (Statensingel)
16.10.1902Stopzetting exploitatie met gasmotorrijtuigen
24.06.1903Heropening, nu als paardentramlijn
14.08.1914Sluiting

Rollend materieel

Serie Nr. Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
1-3 1 gesloten18821903Beijnes 19141914Ex GTA 75
2 gesloten18821903Beijnes 19141914Ex GTA 75
3 gesloten18821903Beijnes 19141914Ex GTA 75
11-1311open 18821903Tramways Bruxellois19141914Ex Brusselse Tram
12open 18821903Tramways Bruxellois19141914Ex Brusselse Tram
13open 18821903Tramways Bruxellois19141914Ex Brusselse Tram

Links