Paardentrams in Nederland

Paardentram : Rotterdam

Beschrijving

Tussen 1879 en 1901 werden er in de stad Rotterdam diverse paardentramlijnen geopend. De spoorwijdte was 1435 mm. Vanaf 1904 werden deze lijnen in de stad omgebouwd naar elektrische tramlijnen. Het lijnennet in de stad ging daartoe over naar een nieuw opgerichte maatschappij, de RETM, die de lijnen tussen 1905 en 1907 successievelijk electrificeerde. Veel van het materieel van de paardentram werd gebruikt als aanhangrijtuig voor de electrische tram in de stad. Aangezien dat buiten het kader van deze website valt, wordt de levensloop van die rijtuigen hier verder niet beschreven.

Naast de stadstramlijnen in Rotterdam werden door de RTM ook paardentramlijnen geopend van Rotterdam naar Overschie (ook paardentram, zie IJSM, en stoomtramlijnen van Rotterdam naar Delfshaven en naar Schiedam.

De RTM voerde verder de exploitatie uit op diverse lijnen buiten Rotterdam. Dat betrof de volgende lijnen:

Voor een beschrijving van die desbetreffende lijnen, zie de aparte pagina op deze website

Op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden opende de RTM ook stoomtramlijnen. Deze werden na de Tweede Wereldoorlog deels gesloten, deels werd op die lijnen motortractie ingevoerd. Op Schouwen Duiveland werd de lijn gesloten als gevolg van de stormramp van 1953. Op de Zuid-Hollandse eilanden bleven enkele lijnen nog in dienst totdat in 1967 de laatste lijn naar Hellevoetsluis werd gesloten.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1435 mm
Lengte : 18,4 km

Belangrijke data

00.00.1800Opening
00.00.1900Sluiting

Rollend materieel

Serie Nr. Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen

Links