Paardentrams in Nederland

Paardentram : Den Haag - Delft

Beschrijving

In 1866 werd een tramlijn geopend tussen Den Haag (Huijgenspark) naar Delft. De maatschappij had grootse plannen. In totaal werden er 36 rijtuigen aangeschaft. Of die allemaal op de lijn naar Delft zijn gebruikt is niet bekend.

De lijn was een combinatie van een ombnibusdient en een tramdienst. De wagens reden over de rails. Maar bij het passeren van de spoorlijn Den Haag-Leiden en bij de eindpunten kon er over de weg worden gereden. De vooras kon daarbij draaibaar gemaakt worden, zodat men ook bochten over de weg kon rijden.

Hoe het precies met het materieel is gesteld, hoeveel wagens er over de lijn dienst deden, en gegevens van deze wagens, daarover is niet zoveel bekend. Het schijnt, dat een tiental wagens uit Parijs afkomstig was, gebouwd door Kellerman. Van de andere wagens wordt Bonnefond genoemd, maar ook dat is niet zeker. Ook over de inzet van de wagens is niet zoveel bekend. Naar het schijnt is een deel van de 36 aangeschafte wagens ook gebruikt als omnibus, en dus buiten de paardentramlijn. In 1870 werd er bij een keuring gemeld, dat er vier wagens in gebruik waren.

De uit Parijs afkomstige wagens zijn gebouwd in 1857, zijn in 1866 bij de aanleg van de lijn in dienst gesteld, en zijn in 1874 bij de stillegging van de lijn buiten dienst gesteld. In 1876 zijn alle resterende wagens gesloopt.

Er lang heeft deze exploitatie niet geduurd. Men begon in 1866, en eindigde in 1874. Later is de lijn (in spoorwijdte 1435 mm) door de TH herlegd, en is er een stoomtramdienst begonnen. Maar dat valt buiten het kader van deze website.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1524 mm
Lengte : 7 km

Belangrijke data

25.06.1866Opening
01.12.1874Sluiting

Rollend materieel

Zie de beschrijving hierboven.

Links