Paardentrams in Nederland

Paardentram : Amsterdam - Sloterdijk

Beschrijving

In 1882 werd er tussen Amsterdam Nassauplein en Sloterdijk een stoomtram in dienst gesteld. Blijkbaar voldeed de stoomtram niet (of was te duur), waarna in 1888 de dienst met paarden werd voortgezet. Rijtuigen voor de dienst als paardentram werden geleverd door de RTM, dienst voor diverse andere lijnen ook rijtuigen leverde en ook de exploitatie verzorgde.

In 1905 werd de lijn overgenomen door de Amsterdamse trammaatschappij de GTA, waarna deze iln 1916 werd geƫlektrificeerd. Voor het materieel dat gebruikt is in de tijd van de GTA, zie de pagina van de GTA.

Het bedrijf werd vanaf 1890 door de NHT beheerd, de maatschappij die enkele stoomtramlijnen (en later elektrische lijnen) ten noorden van Amsterdam exploiteerde. De nummers van de paardentramrijtuigen waren opgenomen in het nummerschema van de TNHT, waardoor de nummers van de diverse leveringen dus niet oplopend zijn.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1435 mm.
Lengte : 2,5 km

Belangrijke data

22.08.1882Opening Amsterdam Nassauplein - Sloterdijk
1892Opening Amsterdam Haarlemmerplein - Nassauplein
15.05.1905Sluiting Amsterdam Haarlemmerplein - Nassauplein
07.08.1916Sluiting Amsterdam Nassauplein - Sloterdijk

Rollend materieel

Serie Nr. Ex Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
9-10 9 Ex RTM 8 gesloten18791888Beijnes 1905 Wordt GTA 9
10Ex RTM 15gesloten18791888Beijnes 1905 Wordt GTA 10
11-1211Ex AOM omnibus. open 18931893? 1894 Wordt EPU 2
12Ex AOM omnibus. open 18931893? 1905 Wordt GTA 12
11 11Ex TMZ 2 gesloten18851894Beijnes 1905 Wordt GTA 11
32 32 open 19001900Werkspoor1905 Wordt GTA 32

Links