Paardentrams in Nederland

Paardentram : Hoorn - Enkhuizen

Beschrijving

De paardentramlijn van Hoorn naar Enkhuizen vormt de voortzetting van een eerdere poging om een stoomtram tussen beide plaatsen aan te leggen. De West-Friesche Tramweg Maatschappij (WFTM) was begonnen met de aanleg van een stoomtram. In 1883 waren twee gedeeltes gereed, waarop de dienst met stoomtrams begon. Maar als gevolg van tegenwerking van de diverse gemeenten waar de stoomtram doorheen zou rijden, werd de lijn niet voltooid en eind 1884 gesloten. Het materieel (stoomlocs en rijtuigen) werd verkocht.

De baan werd overgenomen door de PHE, die de lijn in delen kon heropenen, zodanig dat in 1889 de hele lijn tussen Hoorn en Enkhuizen gereed was. Maar het gebruik van de lijn viel tegen. In 1892 ging de PHE failliet. De lijn werd overgenomen door de RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij), die op diverse andere lijnen in Nederland de exploitatie verzorgde.

Omdat de kosten voor het voer van de paarden tijdens de Tweede Wereldoorlog te hoog werden, besloot men de exploitatie stop te zetten, wat op 6 januari 1918 gebeurde. De rails werden in 1924 verkocht, waarna niets meer herinnert aan de paardentram Hoorn - Enkhuizen.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1000 mm
Lengte : 19,9 km

Belangrijke data

15.07.1883Opening Hoorn - Westblokker, Nadorst (als stoomtram)
15.08.1883Opening Enkhuizen - Grootebroek (als stoomtram)
01.12.1884Sluiting
01.08.1887Opening Enkhuizen - Bovenkarspel - Grootebroek - Lutjebroek
15.06.1888Opening Lutjebroek - Hoogkarspel - Westwoud
01.08.1888Opening Hoorn - Nadorst
23.09.1888Opening Nadorst - Westblokker - Oostblokker bBinnenwijzend
15.01.1889Opening Binnenwijzend - Westwoud
06.01.1918Sluiting

Rollend materieel

Materieel van de PHE tussen 1887 en 1892
Serie Nr. Ex Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
1-51gesloten18871887NFRT 1892-Wordt RTM 145 (zie volgende tabel)
2gesloten18871887NFRT 1892-Wordt RTM 146 (zie volgende tabel)
3gesloten18871887NFRT 1892-Wordt RTM 147 (zie volgende tabel)
4gesloten18871887NFRT 1892-Wordt RTM 148 (zie volgende tabel)
5gesloten18871887NFRT 1892-Wordt RTM 149 (zie volgende tabel)
6 6gesloten18811888Beijnes1892-Ex NBSM 3 (stoomtram). Wordt RTM 150 (zie volgende tabel)
7-87open 18891892Beijnes1892-Wordt RTM 143 (zie volgende tabel)
8open 18891892Beijnes1892-Wordt RTM 144 (zie volgende tabel)
 

Materieel van de RTM na 1892 (voor zover ingezet op deze lijn)
Serie Nr. Ex Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
143-144 143Ex PHE 7 (zie tabel hierboven) open 18891892Beijnes 1892- In 1992 naar Rotterdam RTM 143
144Ex PHE 8 (zie tabel hierboven) open 18891892Beijnes 1892- In 1992 naar Rotterdam RTM 144
145-149 145Ex PHE 1 (zie tabel hierboven) gesloten18871892NFRT 19061906
146Ex PHE 2 (zie tabel hierboven) gesloten18871892NFRT 19061906
147Ex PHE 3 (zie tabel hierboven) gesloten18871892NFRT 19061906
148Ex PHE 4 (zie tabel hierboven) gesloten18871892NFRT 19061906
149Ex PHE 5 (zie tabel hierboven) gesloten18871892NFRT 19061906
150 150Ex PHE 6 (zie tabel hierboven) gesloten18871892Beijnes 19061906
131..138131Ex RTM 131 (Rotterdam)gesloten18911898Beijnes 1906- In 1906 naar RTM 131 (Leiden)
133Ex RTM 133 (Rotterdam)gesloten18911898Beijnes 1906- In 1906 naar RTM 133 (Leiden)
134Ex RTM 134 (Rotterdam)gesloten18911898Beijnes 1906- In 1906 naar RTM 138 (Dordrecht)
138Ex RTM 138 (Rotterdam)gesloten18911898Beijnes 19181918
62 62 Ex RTM 131 (Rotterdam)gesloten18841905Beijnes 1905- In 1905 naar RTM 62 (Leiden)
1-5 1 Ex AOM 133 gesloten18831906Beijnes 19181918
2 Ex AOM 134 gesloten18831906Beijnes 19181918
3 Ex AOM 139 gesloten18831906Beijnes 19181918
4 Ex AOM 140 gesloten18831906Beijnes 19181918
5 Ex AOM 142 gesloten18831906Beijnes 19181918
6-7 6 Ex AOM 4 gesloten18751906Starbuck18751906
7 Ex AOM 5 gesloten18751906Starbuck18751906
8 8 Ex AOM 8 gesloten18761906Beijnes 19181918
9-10 9 Ex AOM 188 gesloten18761906Beijnes 19181918
10 Ex AOM 189 gesloten19871906Beijnes 19181918

Links