Paardentrams in Nederland

Paardentram : Zwolle

Beschrijving

De lijnen in de stad Zwolle begonnen met de lijn vanaf de Grote Markt naar Katerveer. Enige tijd later werd de lijn tweemaal verlengd in noordelijke richting om uiteindelijk te eindigen bij het tramstation van de DSM (de tram richting Drente).

Ook werd een tweede lijn aangelegd vanaf de Grote Markt naar het station van de stad. Omdat de bocht van de Luttikestraat naar de Kamperstraat erg krap was, werd een kort stukje verbindingsspoor aangelegd aan de zuidkant van de stadswal, waarbij het stukje door de Kampenerstraat kon vervallen

De exploitatie bestond uit twee lijnen:

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 1067 mm.
Lengte : 5,1 km

Belangrijke data

17.07.1885Opening Zwolle Beestenmarkt - Katerveer
19.10.1885Opening Kamperstraat - Luttekestraat
02.11.1885Opening Luttekestraat - Grote Markt
28.07.1891Opening Luttekestraat - Station
23.12.1893Opening Grote Markt - Rhijnvis Feithlaan
01.05.1896Verlenging via DSM-sporen tot statino Vlasakkers (DSM)
27.11.1908Verlegging route Katerveer via Emmawijk, sluiting traject via Kamperstraat
08.08.1919Opheffing

Rollend materieel

Serie Nr. Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
1-21gesloten18851885Van den Bergh19181918 
2gesloten18851885Van den Bergh19181918 
3 3open 18851885Van den Bergh1918- Wordt GTB 7
4 4gesloten18911891Métallurgique1920- Wordt GTB 17
5 5gesloten18931893Métallurgique1920- Wordt GTB 18
6-86gesloten19081908Pennock 19181918 
7gesloten19081908Pennock 19191919 
8gesloten19081908Pennock 19191919 

Links