Paardentrams in Nederland

Paardentram : Groningen - Zuidlaren

Beschrijving

De paardentram was in 1892 in eerste instantie aangelegd als paardentramlijn vanaf Groningen Sterrenbos naar Zuidlaren. Nadat in 1897 de Groningse stadstram was omgebouwd naar 750 mm (dezelfde als de lijn naar Paterswolde) konden de trams doorrijden over de stadslijn naar de Markt in de stad Groningen.

In 1901 werd de lijn verlengd vanaf Zuidlaren naar het station Vries-Zuidlaren, waar aansluiting bestond op de trein naar Groningen en naar Assen-Zwolle.

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog werd de tramverbinding stopgezet. Net als bij vele andere paardentramlijnen werden de kosten voor hooi en voer voor de paarden te hoog. In 1921 werd het meest noordelijke gedeelte van de lijn omgebouwd en opgenomen in het (geƫlektrificeerde) tramlijnnet van de stadtram in Groningenn.

Maatschappijen

Lijnverloop

Spoorwijdte : 750 mm.
Lengte : 21,5 km

Belangrijke data

11.08.1892Opening Groningen - Zuidlaren Brink
26.06.1891Opening Zuidlaren Brink - Station Vries-Zuidlaren
xx.xx.1897Begin doorvoer trams over stadsnet Groningen naar Markt
xx.xx.1909Einde doorvoer trams over stadsnet Groningen naar Markt
01.08.1919Sluiting

Rollend materieel

Serie Nr. Ex Type Bouwjaar In dienst Bouwer Uit dienst Afvoer Opmerkingen
1-3 1gesloten18921892Beijnes 19191919 
2gesloten18921892Beijnes 19191919 
3gesloten18921892Beijnes 19191919 
4 4gesloten18921892Beijnes 19191919 
5-7 5gesloten18931893Beijnes 19191919 
6gesloten18931893Beijnes 19191919 
7gesloten18931893Beijnes 19191919 
8 8gesloten18981898Beijnes 19191919 
9 9gesloten19011901Beijnes 19191919 
10-1310Ex Den Haag serie 40-49 of 110-113open 18771906Evrard/Franco Belge/Plas19191919
11Ex Den Haag serie 40-49 of 110-113open 18771906Evrard/Franco Belge/Plas19191919
12Ex Den Haag serie 40-49 of 110-113open 18771906Evrard/Franco Belge/Plas19191919
13Ex Den Haag serie 40-49 of 110-113open 18771906Evrard/Franco Belge/Plas19191919

Links