Het materieel is in de loop der jaren in diverse kleuren geschilderd geweest. Standaard kleur was in het begin grij/wit. Vanaf 1952 blau/lichtgrijs, vanaf 1975 oranje, en vanaf 2006 rood/wit/grijs. De koppeling was vanaf het begin een bekerkoppeling, vanaf 1952 werd de +GF+ koppeling gebruikt, een systeem dat in Zwitserland heel bekend is.
Nummers Klasse CFZe 4/4 BDe 4/4 BDe 4/4 BDe 4/8 Be 4/8 31-35 Type Bo-Bo Bo-Bo Bo-Bo Bo-Bo + 2-2 . Bouwer SIG MFO SWP MFO ACMV BBC FFA BBC SWP Stadler/Bombardier Bouwjaar 1903-1906 (3) 1952-1953 1954-1955 1975-1977 (4) 2004-2008 (5) In dienst 1903-1906 (3) 1952-1953 1964-1965 1975-1977 (4) 2004-2008 (5) Uit dienst 1954-1977 1971-1978 1975-1977 2008/2011 (6) - Lengte 14,000 15,100 17,200 14,400 + 14,400 37,324 Asstand 9,000 9,900 10,800 8,600 + 8,600 . Gewicht 21 t 27 t 28 t 27 + 12 t 43 t Vermogen 25 / 70 pk (2) 516 pk 528 pk 400 kW . Motoren 4 4 4 4 . Max snelh 30/50 km/h (1) 65 km/h 65 km/h 65 km/h 80 km/h Zitpl 36 30 34 74 86 Bagage 3,3 m2 5,5 m2 4,6 m2 ca.4 m2 -(1) De snelheid was in het begin slechts 30 km/h. In 1955 (toen een luchtrem werd ingebouwd) werd de snelheid verhoogd tot 50 km/h.
(2) Bij de bouw 25 pk, sinds 1930 met nieuwe motoren 70 pk.
(3) Nrs 1-4 bouw en in dienst in 1903, nr 5 bouw en in dienst in 1906.
(4) Nrs 21-23 bouw en in dienst in 1975, nrs 24-25 bouw en in dienst in 1977.
(5) Nrs 31-33 bouw en in dienst in 2004, nrs 34-35 bouw en in dienst in 2008.
(6) Nr 22-24 afvoer in 2008, nr 21 afvoer in 2011.
De motorrijtuiegen waren uitgerust met een trolleystang voor de stroomafname van de bovenleiding. Problemen met de uitwisselbaarheid van dit systeem met dat van de St.Galler stadstram leidden ertoe, dat in 1922 de trolley werd vervangen door een sleepbeugel.
De motorrijtuigen zijn in dienst gebleven tot de jaren '60 - '70. Nadat in die jaren de nieuwe motorrijtuiegn 6-8 en de tweedehands 3-5 in dienst kwamen, konden de oudste motorrijtuigen worden verkocht. Motorrijtuigen 2-4 vonden hun einde bij de sloper.
|
Met sterkere motoren, dodemansinrichting, electromagnetische railremmen en automatische deuren waren deze motorrijtuigen in hun tijd erg modern te noemen. Omdat er nu met eenmansbediening kon worden gereden, kon het aantal treinen per dag zonder extra personeelskosten worden verhoogd van zo'n 17 naar 26 retourritten, zodat er gemiddeld iedere 45 minuten een trein reed.
Vanaf 1979 werden de motorrijtuigen gemoderniseerd.
Wanneer deze motorrijtuigen uit dienst gingen is (mij) niet precies bekend.
Eén van deze motorrijtuigen is in dienst gebleven en is nu een partywagen die kan worden gehuurd.
Nr Uit dienst Opm. 6 ? - 7 ? - 8 2003 -
In mei 1963 werden de motorrijtuigen TL BDe 4/4 191-193 overgebracht van Lausannen naar Speicher. Aanpassing aan de motorrijtuigen was nog nodig, zodat de nrs 4-5 in 1964, en nr 3 in 1965 in dienst konden worden gesteld.
Na aanschaffing van de gelede motorrijtuigen 21-25 in 1975-1977 werden de tweedehands motorrijtuigen 3-5 overbodig. Het lukte de Trogener Bahn om een koper te vinden voor dit nog niet zo oud materieel. In januari 1978 gingen de motorrijtuigen na een tamelijk lage verkoopprijs op transport naar Oostenrijk om bij de spoorwegmaatschappij Stern & Hafrl tussen Gmünden en Vorchdorf (GV) een derde leven te beginnen.
Nr Uit dienst Opm. 3 1977 Wordt GV ET 23.105, in dienst september 1982 4 1977 Wordt GV ET 23.106, in dienst in 1984 5 1977 Niet in dienst bij GV, sloop in 1988
Omdat er weinig kinderziekten aan het nieuwe materieel bleken te zijn, konden de nieuwe treinstellen na een korte proefperiode al in oktober 1975 in dienst gesteld. Opmerkelijk was de feestelijke presentatie op 17 oktober, waarbij korte ritten in St.Gallen tussen het station en de Spisertor werden uitgevoerd als Spisergass-Express, waarbij het publiek gratis kon meerijden. Deze manifestatie viel gelijk met de introductie van het voetgangersgebied in de Spisergass (de straat in het centrum van de stad nabij de halte Spisertor).
De treinstellen zijn in dienst gebleven tot de komst van de nieuwe treinstellen 31-35. De rijtuigen 22-25 zijn daarbij afgevoerd. Rijtuig 21 is nog een tijdje aanwezig gebleven. aanwezig. Geschilderd in een opvallende blauwe kleur werd dit rijtuig een aantal jaren ingezet als party-wagen. Deze rijtuige kon voor speciale gelegenheden worden gehuurd. In 2013 is ook dit rijtuig verkocht.
Rijtuig 21 en 24 zijn verkocht aan de Rittnerbahn in het Italiaanse Bolzano, waar zij op 24 september 2011 in dienst zijn gekomen.
In een normale exploitatie zijn er als basis 2 treinstellen nodig, in het spitsuur aangevuld met nog twee andere treinstellen. Het vijfde treinstel kan daarbij op reserve staan.
Nummers 21-22 Klasse Fe 2/2 Type B Bouwer SWS Schlieren Bouwjaar 1903 In dienst 1903 Uit dienst 1966-? Lengte . Asstand . Gewicht ? t Vermogen . Motoren 2 Max snelh ? Zitpl - Bagage 5 ton
Tot wanneer deze motorwagens hebben dienst gedaan, en wanneer deze zijn afgevoerd is (mij) niet bekend.
Nr Uit dienst Opm. 21 1966 Ombouw in dienstmotorwagen voor sneeuwruiming. Is dat dezelfde als de 72 ? Voor mij onbekend 22 1966 Bleef nog in dienst als Xe 2/2 22 (dienstwagen)
Zolang de rails van de Trogener Bahn zich in de straat bevonden voldeed de sneeuwveger prima. Maar gaandeweg de jaren 60 en 70 werd een steeds groter deel van de spoorlijn naast de straat op vrije baan gelegd. En bij vignolarails op vrije baan voldoet een sneeuwploeg niet zo goed.
Daarom werd in 1974 een roterende sneeuwfrees aangeschaft. Deze wordt niet electrisch voortbewogen (stroomafname van de bovenleiding leidt in de strenge winter namelijk nogal eens tot problemen), maar is uitgerust met een 200 pk dieselmotor. De sneeuwfrees kan door 1 man worden bediend. Vanuit de cabine kan de sneeuwfrees aan beide kanten tot 60 cm buiten het profiel van vrije ruimte gebracht worden, en kan ook de blaastuit verdraaid worden.
Omdat de sneeuwfrees maar aan één kant is aangebracht, is er een vijzel onder het voertuig aangebracht, waarmee het geheel van de sporen af kan worden gelicht en over 180 graden kan worden gedraaid.
Nummers 71 72 Klasse Xe 2/2 Xrotm 2/2 Type Bo Bo Bouwer MAN MFO SWP MFO Bouwjaar 1904 1974 In dienst 1905 1974 Uit dienst 1974 - Lengte 8,100 7,210 Asstand 1,800 2.750 Gewicht 15 t 15 t Vermogen 90 pk 200 pk Motoren 2 1 Max snelh 30 km/h 30 km/h
Bouwjaar | In Dienst | Aantal | Type | Nummers | Opmerkingen |
1903 | 1903 | 2 | 2-as | ? | - |
1904 | 1904 | 2 | 2-as | ? | - |
1908/09 | 1908/09 | 3 | 4-as | 15, 16, 17 | Nr 16 in 1963 omgebouwd als aanhangwagen bij de partywagen voor speciale ritten. |
? | 1951 | 2 | 2-as | ? | Ex Altdorf-Fluelen 83 ed ? |
? | 1951 | 3 | 2-as | ? | Ex Thunersee Bahn STI. Open rijtuig, in de zomer als open rijtuig gebruikt, in de winter als skirijtuig gebruikt. In 1957 omgebouwd in gesloten rijtuig. |
? | 1959 | 4 | 4-as | ? | - |
1906 | 1954 | 1 | 4-as | 18 | Ex mw 5, omgebouwd in 1954. In 1964 een nieuwe kast |
1954 | 1963 | 3 | 4-as | 12-14 | Ex Tramway Lausanne (Lausanne-Moudon) nrs 163, 164, 165 |
1956 | 1970 | 1 | 4-as | 12 | Ex Tramway Lausanne (Lausanne-Mouden) nr 161. Samen met TL 162 in 1962 naar ForchBahn bij Zürich, in 1969 naar Trogener Bahn |
Wanneer deze wagens buiten gebruik zijn gesteld is (mij) niet bekend. Het is zeker, dat 2 wagens ex Tramway Lausanne in 2004 nog aanwezig waren.
Anhänger hinter eine der Triebwagens serie 6-8. | ||
Anhänger B 83. | ||
Offenen Wagen ex Thunerseebahn STI ausgestattet für den Transport von Skis. |
Gesloten goederenwagens
De gesloten goederenwagens hadden alle ongeveer dezelfde lengte (6,75 m) en gewicht (4,9 ton).
Bouwjaar | In dienst | Aantal | Type | Nummers | Opm. |
1903 | 1903 | 2 | 2-as | ? | - |
? | 1951 | 2 | 2-as | n.v.t. | Ex Altdorf - Flüelen Bahn C81-82. Niet in gebruik genomen, maar onderdelen zijn gebruikt voor de 1-assige ski-wagen (zie bij andere voertuigen). |
? | 1962 | 2 | 2-as | 61-62 | Zelf gebouwd met gebruik making van delen van de open gw 41-42. In 2010 nog aanwezig met nummers Gkb 61-62 |
1920 | 1953 | 3 | 2-as | C83-85 | Ex Thun - Beatenbucht Bahn C41-43. |
? | ? | 1 | 2-as | Gk 36 | In 2010 nog aanwezig naast het depot in Speicher. Of deze nog kan rijden is (mij) niet bekend. |
Gesloten goederenwagen 62 wordt achter een personentrein gehangen voor goederentransport of transport van de post. | ||
Gesloten goederenwagen Gk 36 stond in 2010 naast het depot in Speicher. | ||
Gesloten goederenwagen Gkb 61 stond in 2010 op het emplacement van St.Gallen. |
Open goederenwagens
De open goederenwagens hadden alle ongeveer dezelfde lengte (6,75 m) en gewicht (4,2 ton).
Bouwjaar | In dienst | Aantal | Type | Nummers | Opm. |
1903 | 1903 | 3 | 2-as | ? | - |
1907 | 1907 | 7 | 2-as | ? | - |
? | 1950 | 2 | 2-as | 55-56 | Ex Uster - Oetwil Bahn. Waren in 2010 nog in dienst en waarschijnlijk rijvaardig. |
? | 1950 | 1 | 2-as | ? | Ex Wetzikon - Meilen Bahn. |
? | 1958 | 4 | 2-as | 86-89 | Ex Thunerseebahn STI. |
Open goederenwagen Ek 55 stond in 2010 op het emplacement van St.Gallen. |
In 1951 is een 1-assige ski-aanhangwagen gebouwd met onderdlen van de rijtuigen C81 en C82 die van de Altdorf - Flüelen Bahn waren overgenomen. Hoe lang dit rijtuig in dienst is geweest is (mij) niet bekend.
Bouwjaar | In dienst | Aantal | Type | Nummers | Opm. |
1951 | 1951 | 1 | 1-as | ? | Het is niet bekend hoe lang dit voertuig in gebruik is geweest. |
Vervoer van skies vond plaats in een skiwagen achter de personentrein. |