Spoorwegfoto's toen en nu

Al ruim veertig jaar maak ik foto's van treinen en trams. Inmiddels is er een aardige verzameling foto's in mijn bezit. De laatste tijd heb ik mij toegelegd om opnieuw een foto te maken op een lokatie waar ik ongeveer veertig jaar geleden ook een foto maakte.
De oude en nieuwe foto staan naast elkaar, zodat het aardig is om de verschillen te analyseren.

Klik op een plaatsnaam om de foto's te bekijken.

  Deze website is onderdeel van de websites van Wim Kusee

Wilt u reageren, dan kan dat per mail naar:

Dordrecht

(3 foto's)

Verbergen

Dordrecht

Links een foto van de diesel drie, die naar Geldermalsen gaat vertrekken. Het is treinstel 125 van de NS. Rechts zien we op dezelfde plaats treinstel 509 van Arriva, dat net vanuit Geldermalsen binnenkomt. Tegenwoordig rijdt de NS niet meer op dit baanvak, maar wordt de exploitatie door Arriva verzorgt. Het perron en de sporen zien er nog hetzelfde uit als 36 jaar geleden.


Hetzelfde spoor 21 met een afgestelde trein. Links trein 232 (mat '46), dat nog op de stoptrein van Amsterdam naar Dordrecht reed. Rechts een nieuwe SLT (treinstel 2464), dat meestal rijdt op de stoptrein in de relatie van Den Haag naar Dordrecht. De sporen zijn nog hetzelfde, de overkapping is niet veranderd, alleen het stootjuk is vernieuwd.


Rijtuig plan W rijdt in de Benelux-dienst de trein van Brussel naar Amsterdam. In Dordrecht werd netjes gestopt op spoor 1. Helemaal vooraan (buiten de foto) stond een Belgische locomotief uit de serie 2500. de rijtuigen waren van Nederlandse origine, behalve de anderhalve eersteklas-rijtuigen die door de NMBS was geleverd. De Benelux-trein heeft nog lange tijd op deze relatie gereden totdat we meenden dat de Fyra-treinen op de HSL goed genoeg zouden zijn voor de relatie met Brussel. Rechts zien we VIRM-treinstel 9581 in de relatie van Vlissingen naar Amsterdam.

Verbergen

Verbergen


Roosendaal

(5 foto's)

Verbergen

Roosendaal

In Roosendaal is eigenlijk niet zoveel veranderd. Natuurlijk het materieel. Links rijdt treinstel 242 van spoor 2a naar 3b; het is de trein die vanuit Zwolle nu in Roosendaal is aangekomen. Op de rechter foto komt VIRM treinstel 9596 vanaf hetzelde Zwolle over dezelfde sporen 2a naar 3b. Naast de VIRM zien we de poortjes op het eerste perron, die waren er in 1980 nog niet. Maar het gebouw, de overkapping en de sporenligging zijn toch wel veelal hetzelfde.


Een kijkje vanaf de kop van het tweede perron in oostelijke richting. Op de linker foto zien we treinstel 346 (een hondenkop-twee) op het opstelterrein. Op de rechter foto zien we op hetzelfde spoor nu een VIRM staan. Een andere VIRM vertrekt net vanaf spoor 4 in de richting van Amsterdam-Lelystad, en rechts zien we nog net een glimp van een sprinter (treinstel 2119). De linker foto wordt op de achtergrond gesierd door het fraaie seinhuis. Dat is inmiddels verdwenen.


Locomotief 1007 staat in Roosendaal op het grote goederenemplacement. Dat emplacement werd toen nog intensief gebruikt. Alle goederentreinen moesten er van locomotief wisselen. Inmiddels rijden de goederentreinen rechstreeks door van de Kijfhoek naar Antwerpen, en is het locwisselen vrijwel verleden tijd. Achter de loc 1007 zien we nog een glimp van mat '46, dat op het emplacement staat te wachten. Op de rechter foto zien we VIRM treinstel 8675 te wachten op spoor 5.


Op de oude foto zien we benelux treinstel 1202 gereed staan voor vertrek naar Belgie. Hij staat nog gekoppeld met een hondenkop die achterop liep van Amsterdam naar Roosendaal. De vertrek-aanwijzer is van het oude type met rolfilm.

Op de nieuwe foto zien we het inmiddels oudste Belgische treinstel. De graffityspuiters zijn driftig bezig geweest. Vanaf spoor 1a zal de trein even later vertrekken als stoptrein naar Antwerpen. Op spoor 3 zien we de nieuwe vertrekborden, waarop veel meer informatie gegeven kan worden.


Links zien we de D-trein, die zojuist uit Parijs in Roosendaal is aangekomen. De Belgische locomotief is er vanaf gereden, de Nederlandse loc 1135 is ervoor gezet. De trein zal binnen enkele ogenblikken vertrekken naar Amsterdam.

Op de rechter foto zien we de Belgische locomotief 2806. De trein is zojuist uit Brussel aangekomen, en rijdt nu zonder loc-wisseling door via Rotterdam naar Den Haag. In 2014 was er nog geen treinpad om de trein door te laten rijden naar Amsterdam, iets dat in 2015 wel zou gaan gebeuren.

Verbergen

Verbergen


Rotterdam

(3 foto's)

Verbergen

Rotterdam

In Rotterdam is vrijwel niets meer terug te vinden uit de tijd van 35 jaar geleden. We zien een plan T (treinstel 523) rijdend in de stoptrein van Amsterdam naar Dordrecht even halteren op Rotterdam CS. De perronkap is volledig vernieuwd; de treinen zijn vernieuwd.

Rechts zien we treinstel SLT 2449 wachten om te vertrekken van Rotterdam Centraal (ook de naam is veranderd van CS naar Centraal) via Gouda, Breukelen en Amsterdam naar Uitgeest. Een rit van anderhalf uur, en dat zonder toilet.


Ergens aan de Blijdorp-kant stond ATB-meetrijtuig Jules te wachten op werk. Het was één van de oudste rijvaardige motorrijtuigen, een ex-blokkendoos van voor de Tweede Wereldoorlog.

Op ongeveer dezelfde plaats stond in 2014 een locomotief (E 186.111) van HSA te wachten. De plaats is volledig veranderd. We kijken niet meer naar de gebouwen aan de Blijdorp-kant, de glazen wand biedt nu wat meer beschutting. Ook is hier het aantal sporen uitgebreid ten opzichte van 1979.


Een plaatje van locomotief 1502, die bezig was aan de rit van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven naar Venlo. Achter de loc zien we nog een heel oud rijtuig.

De rechter foto is totaal anders. Hier ook een trein die exact hetzelfde traject van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven naar Venlo rijdt. Maar de treinrit is eigenlijk het enige dat niet is veranderd. De overkapping van Rotterdam CS is vernieuwd, de trein bestaat uit moderner materieel. En rechts zien we nog een stukje van de IC-direct die uit Amsterdam is gekomen en nu nog verder rijdt via de HSL naar Breda.

Verbergen

Verbergen


Tilburg

(1 foto)

Verbergen

Tilburg

In 1978 was er grote berdrijvigheid bij de werkplaats in Tilburg. Locomotief 2496 staat voor de loods geflankeerd door twee onbekende sikken (locomotors). Op de rechter foto zien we de sloopwerkzaamheden die in 2014 plaatsvonden. De werkplaats is gesloten. Treinen komen er op deze plaats niet meer, binnenkort zullen er huizen en kantoren staan.

Verbergen

Verbergen


Vlissingen

(3 foto's)

Verbergen

Vlissingen

Een groot verschil, zowel in materieel als in de lokatie. De trein op de linker foto staat opgesteld op spoor 4, die op de rechter foto op spoor 5. Op de oude foto zien we naast spoor 5 nog een goederenloods, die inmiddels is gesloopt. Ook het materieel heeft een vernieuwingsslag meegemaakt. Links mat '46 (treinstel 298), dat in 1975 nog volop ingezet werd. Rechts een VIRM (treinstel 9564). De perronkap, die we alleen op de rechter foto zien, is ook vernieuwd. In 1975 was er een oude stalen constructie. De pijlers van de overkapping zijn nog wel dezelfde als vroeger.


Twee opnames aan de kop van het perron in Vlissingen. Op de linker foto zien we nog net de kop van een motorpost. Ernaast staat loc 1005, een loc die in 1975 al flink verouderd was. Hij had de 's morgens de buurtgoederentrein naar Vlissingen gebracht, en wacht tot de avond wanneer de retourtrein weer teruggaat. We zien ook nog een goederenwagen die op de loslijn staat (inmiddels bestaat deze niet meer).

Op de rechterfoto zien we VIRM treinstel 9556 vertrekken op de reis door heel Nederland via Rotterda, Schiphol, Amsterdam, Lelystad via Zwolle naar Groningen. Het gaat hier om een speciale versie van de VIRM, namelijk een trein geschilerd in milieuvriendelijke kleuren, met als naam de "ns.nl/groenetrein".


Op de linker foto zien we een pec staan te wachten aan het einde van spoor 2. Een pec is een postrijtuig dat achter de hondenkoppen werd gekoppeld in de relatie van Vlissingen met Amsterdam.

Op de rechter foto staat een VIRM (treinstel 9556) te wachten op de retourreis richting Amsterdam (en verder naar Lelystad en Zwolle). De perronkap is vervangen, de stootjukken zijn vernieuwd, de pec rijdt nu niet meer als aanhanger voor de post.

Verbergen

Verbergen


Verbergen

Vlissingen Souburg

Links zien we een plaatje met veel dingen die inmiddels totaal veranderd zijn. Het wachtershokje voor de overwegwachter is verdwenen. De overweg is nu een geautomatiseerde AHOB. Er is nu een perron voor de na 1981 geopende halte. De hondenkop van de serie 700 is vervangen door een VIRM.

Verbergen

Verbergen


Datum laatst gewijzigd: 13 november 2014